Därnågonstans faller prioriteten några tiopotenser eftersom jag INTE vill stanna kvar i ett rökfyllt hus en sekund längre än vad livräddning kräver, lungskadorna kan bli oehört dyra om man får reducerad arbetsförmåga.
Telefonen+dator om den ligger på vägen.
Ev. viktiga minnessaker , något enstaka fotoalbum men inget jag har äe oersättligt och i synnerhet inte i det sinnestillstånd som råder efter att allt man äger brunnit upp.
Allt annat är digitalt Pass o körkort och sådant är ganska enkelt att ersätta.
Nivån på risk i en radhuslänga beror även på deras konstruktion. Det finns äldre radhuslängor med extremt klen vägg mellan lägenheterna speciellt på vinden. Vanligt att det sprider sig längs vinden där om jag förstått rätt. Jag har varit och förfasats över två sådana längor som mer eller mindre helt förstördes av brand. ( olika städer)
I de lite nyare radhus typ 1970-tal vi bott var det separata väggar i husdelarna om än tätt ihop och 2 ggr dubbelgips mellan och lite stenullisolering tror jag ? som behövde brinna igenom.
Borde ta ett tag.
Kan nog spela roll också om fler brandbilar mm kan ta sig fram nära nog.
Man kan kanske gissa att det blev ett stort problem i Norgebranden när branden brunnit upp för backen förbi flera rader hus redan och blockerat av vägarna mellan husraderna. Jag gissar på att dom kommer behöva gradera upp en del äldre områden.
Ett otyg är också när folk "ska bara " på smal väg mellan radhuslängor och står där ett bra tag med sin 2 tons SUV. Det ser man ganska ofta.
Finns det forskning på det eller är det mer en känsla? Jag bor i ett område där det brinner i lägenheter ibland men aldrig hört att det spridit sig till någon granne och skadorna blir överlag oftast rätt begränsade.
Är spridning mellan hus/lägenheter verkligen en viktig faktor när det gäller att skydda sig från brand?
När vi hade bolån på huset var det ett krav från banken att det var försäkrat. Jag antar att banken förutsätter att försäkringsbolaget återställer huset.
Nej, har ingen plan för brand, mer än att ta mig ut och larma. Har duckat för det, för att jag tänkt att risken ändå är väldigt liten. Men på tal om sånt, så har jag en liknande fråga som kanske får plats här, och som jag tänker att risken är större för: har ni någon plan för vad ni ska göra om ni blir av med alla mobiler/datorer och kontokort när på en resa?
Brukar försöka packa så man klarar sig med handbagaget ifall incheckad väska försvinner.
Reser man själv så kan man ju ta med 2 kort och låta ena ligga i säkerhetsskåpet på hotellrummet, tillsammans med pass osv. Annars är väl risken rätt liten att båda tappat plånkan.
Allt går ju att lösa men tråkigt att behöva syssla med på sin semester. Ambassad/konsulat för värre saker.
Mobilen kan jag ersätta med en ny och få allt utom bankid att fungera inom någon timme eller två via backup, så länge det finns wifi. Om jag har något sätt att betala för en ny.
Kort har jag alltid med flera fysiska som är på olika platser om möjligt, samt några som endast är digitala i telefonen. Alltid en liten mängd kontanter undanstoppade på annan plats än mobil/plånbok
Pass har jag foto på i telefonen och delat med resten av familjen, räknar med konsulat/ambassad om det blir stulet utanför Europa. Har leg från polisen som fungerar att resa på inom EU.
Reser jag med familjen ser jag till att minst en till i familjen har alla bokningar/biljetter etc i sin mail.
Lite som med brand-scenariot: Liv och hälsa går först, vid ev rån kommer allt av värde lämnas utan minsta motstånd om det så innebär pass, mobil, plånbok och kläderna jag har på mig. Sen får det praktiska lösas på något sätt.
Har ett brandsäkert kassaskåp med de viktigaste prylarna, samt flera lokala kopior på digitala filer, och en del i “molnet”.
Varje rum är rustat med brandvarnare, blandat mellan optisk och radioaktiv. Sedan finns även diverse kolmonoxidvarnare utspridda, samt filtar och släckare. Också “värmevarnare”.
Laddar inga telefoner eller enheter under natten (med tvivelaktiga TRAFO), samt ingen diskmaskin eller tvättmaskin.
Jepp, sk ”grab pack”. Efter att ha bott i utvecklingsländer i ett antal år så har man det naturligt Typ pass/ID, kredit/betalkort (som man inte har med sig dagligen), bankdosor, cash, nycklar mm. Viktiga papper är digitaliserade i molnet.
De riktiga proffsen inom hjälporganisationer har även vatten, torrmat, godis, nödkläder, värmefilt mm för att klara någon dag utan hjälp. Men så långt har vi inte gått … än åtminstone
Detta är ju inte för att skydda hemmet utan när hemmet håller på att gå åt h-te i någon form av naturkatastrof eller liknande
Jag tänker att liv är det enda viktiga att rädda i första skedet. I alla fall i ett välordnat land som vårt om man tänker att det inte är en del av zombieapokalypsen. I ett andra skede kan det vara bra att ha något ordnat så att man kan hålla igång vardagen med jobb och skola för barnen. Vilket antagligen är mest en fråga om ekonomisk beredskap, att ha likvida (slash likviderbara tillgångar) medel/krediter. Så mobilen och plånboken kanske Familj och vänner som fallback.
Easy out för försäkringsbolaget. Är du säker på att du hade en säng i ditt hus?
Hur tror du de tjänar sådana pengar att de har råd med lyxkontor på heta adresser? Just don’t pay
Digitalt sett så är 2FA till google viktigt för mig, så måste antingen få med mobilen eller backup-koder. Väl inne på google drive och gmail har jag sedan tillgång till det viktigaste som krävs för att snabbt starta om från noll (digitalt talat).
Ett usb-minne eller extern hårddisk med backup på hela datorn vore najs att få med sig också så att man bara kan köpa en ny laptop och sen vara tillbaka där man var på typ en kvart.
Och i mobilen har man ju också bankID, betalkort, swish, etc, så mobilen skulle nog få högsta prio bland materiella ting.