Sitter och tänker på branden i Norge och alla som förlorat sina hem och sorgligt nog husdjur.
Samtidigt inser jag att jag har NOLL plan på VAD man skulle ta med sig om man bara fick minuter på sig, allt ligger totalt utspritt i lägenheten och blir det brådis vet jag inte vad man skulle ta.
har ni en plan och ligger “viktiga” saker på ett sånt sätt att ni kan SNABBT få med det viktigaste?
Känns ändå som man borde tänka till lite här. . vad BEHÖVER man få med och vad hade varit bra att få med.
Vet inte ens vad man gör sen, vad tar man vägen hur hanterar man försäkringar.
Kommer ju ta galet lång tid för dom i Norge nu innan dom kan få nått från försäkringsbolaget, vad gör man under denna tid?
Hemsk historia det där… fick mig att inse att jag inte ens äger en brandsläckare annat än den lilla i bilen, så det får bli biltema i morgon
Vad är det förresten för “papper” (förutom privata fotografier) som anses vara de viktigaste att få med sig, som inte kan återskapas digitalt menar jag?
Ja det är en bra fråga. . spontant tänker jag på kontrakt och sånt men sen har jag ingen aning om hur det fungerar med försäkringsbolag om huset brinner ner HELT, blir ju svårt att “bevisa” vad man haft och visa kvitton då
Inte på hur jag räddar det viktigaste.
OM det finns tid att tänka på annat än rädda liv ät det mobil och lap top, och så backa ut bilen från garaget om det är säkert.
Resten får brinna. Harmassor med spelböcker mm som inte kommer gå att ersätta men det är omöjligt att bära ut det. Kanske hinner få med nåt foto
Viktigare: Har ett barns hus 300m bor och 40 km till föräldrar så vi kommer ha någonstans att bo direkt
En plan jag har är att inte bo i radhus eller lägenhet i dagsläget. Det är delvis därför och det är genuint något som gör mig avogt inställd till t ex radhus. Men bortsett från det så har jag en plan och vet var jag har det jag vill ta under armen i händelse av en explosiv brand eller motsvarande fara.
Dator och extern HD under armen, kontanter och en pärm viktiga papper i andra näven. Utöver detta är allt annat en bonus. Jag känner t ex ingen fotonostalgi, men får jag med mig ett album där barnen är små så säger jag inte nej till det.
Är man lite till åren har man nog en sjysst laddning med papper rörande utbildning, bankåtaganden etc. Även om en del av detta kan grävas fram så är det ju inte superlätt ändå, misstänker jag.
Dom ska vara ok i 10 år läste jag på mina. Bytte ut dom som var några år för gamla.
En bra brandfilt är också vettigt att ha på samma plats som släckarna.
Vi har en brandvarnare i varje rum inkl hall och badrum. Går på litiumbatterier som gör att dom fungerar i ca 10 år.
Hjälp gärna äldre släktingar är ett tips. Vissa hör inte det svaga blippet när batterierna tar slut. Vi hjälpte vi för ett tag sedan en äldre släkting och installerade brandvarnare med 10 års batterier hos hen. Kändes som en god gärning.
Många har mer än man tror i datorer/mobiler så backuper är viktiga, speciellt i detta forumet där många nog har företag och man inte behöver spara allt på papper längre utan kan ha det elektroniskt. Se bara till att ha backupen i en annan lokal och inte som på företaget där de sparade backupen i samma lokal som brann ner en dag.
Enklast för de flesta lär vara att köra onedrive, google drive eller iCloud. Det kostar någon 100 lapp i månaden för en familj med gott om plats per användare. Så slipper du förhoppningsvis förklara för revisorn/skatteverket att alla verifikationer är bort eller för fru och barn att alla deras bilder är borta för att du skulle spara 100:- i månaden.
Även ett litet brandsäkert kassaskåp är en bra investering. Behöver inte kosta så mycket så slipper du fixa med nytt pass och vet vart de viktigaste pappren du har finns så slipper du leta efter dem.
Har du företag och har allt på papper så är det ett måste.