Efter att ha vart “anonym” läsare i flera år så fick jag tummen ur och registrerade mig då jag stött på en frågeställning med min BRF ang hur vår förening bör/skall hantera vår enda EL laddstolpe.
Jag sitter inte i styrelsen men är Revisor, och därav mitt dilemma då jag helt enkelt inte håller med styrelsen i det här fallet.
Min fråga är följande:
-Går det att endast momsregistrera/momsa en del av Verksamheten/Organisationen/BRF:en, i det här fallet exakt EN el-laddstolpe, och låta övriga delen av BRF:en leva “som vanligt/tidigare utan att MOMS:a exempelvis Hyror och dylikt”.
Jag är egentligen för s.k IMD och har sagt att för att lösa det måste vi momsregistrera föreningen (i nuläget inte momsregistrerad). Men så som jag tolkar skatteverkets regler, och en del jurist-svar jag läst på andra ställen, så kan man inte välja vilken del av föreningen som skall momsregistreras…utan det är på “hela föreningen”. D.v.s om Styrelsen vill göra IMD på el, vatten eller värme så måste BRF:en momsregistreras.
Där jag inte håller med styrelsen är att det bara går att göra på laddstoplen, jag är av åsikten att det kommer gälla hela BRF:ens verksamhet. Frågan som jag inte tycker de har rett ut/svarat på är hur hyrorna skall hanteras (då vi omsätter mer än 120k/år) med eller utan moms efter det.
Vår BRF har en extern redovisningsbyrå som inte heller riktigt svarar på frågan utan gör som styrelsen vill utan att svara på frågan vad som är rätt/fel. Vår externa revisor ser inget problem med att momsregistrera föreningen, men svarar heller inte rakt av på hur han tolkar reglerna utan hänvisar till årsredovisningen för nästa år.
Skatteverket skriver , enligt mig, ganska otydligt här:
(fast det är inget konstigt varje år jag skall deklarera mina aktier får man ju ställa frågan ett par gånger och välja det bästa alternativet)
Har sett att det finns en hel del duktiga ekonomer/revisorer här så hoppas på lite insikter kring det.
Vi utredde det här för vår brf nyligen. Man momsregistrerar hela verksamheten, men man måste skilja på att vara momsregistrerad (dvs man deklarerar moms) och att vara momspliktig (dvs man är skyldig att lägga på moms på fakturor man skickar ut). Det är väldigt vanligt att bara delar av verksamheten är momspliktig. Man blir inte heller momspliktig bara för att man momsregistrerar sig, utan det är tvärtom: om man har momspliktig verksamhet så måste man momsregistrera sig för att kunna deklarera för den. Momsregistreringen i sig gör en varken mer eller mindre momspliktig.
För en normal bostadsrättsförening så påverkar momsregistreringen ingenting utom just vidareförsäljningen av el. Ni får inte dra av momsen på nånting utom just inköp av el (och installationen av laddstolpen), och ni ska inte heller lägga på moms på någonting utom just vidareförsäljning av el via laddstolpen.
Skatteverkets sida som du länkar till innehåller mig veterligen alla situationer där en normal brf är momspliktig, alltså skyldig att lägga på moms. Momsregistreringen påverkar som sagt inte detta, den gör inte att ni blir momspliktiga för någonting annat. Det är bara de fallen som står på sidan som gäller.
Angående hyror och medlemsavgifter så tycker jag inte det avsnittet är otydligt:
En ekonomisk förening eller en bostadsrättsförening ska vanligtvis inte lägga på moms på hyran eller göra avdrag för moms i uthyrningsverksamheten.
Undantagen för när man får eller måste göra det står omedelbart under. Är ni inte momspliktiga för detta idag så kommer ni inte vara det i fortsättningen heller.
När det gäller själva laddstolpen:
En ekonomisk förening eller bostadsrättsförening kan under vissa förutsättningar göra avdrag för installation av laddstolpar till elbilar på en parkeringsplats. Det gäller om föreningen hyr ut parkeringen till ett parkeringsbolag eller om föreningen fakturerar medlemmen/hyresgästen för den el som faktiskt förbrukas genom laddning med individuell mätning och debitering. Om uthyrningsverksamheten ingår i en momspliktig verksamhet kan föreningen alltså göra avdrag för installationen. Föreningen kan inte göra avdrag för installationen om laddstolparna ingår i en momsfri verksamhet.
IMD är momspliktig verksamhet för en brf (det är därför ni måste momsregistrera er), alltså får ni dra av momsen på installationen. Ingenting annat ni gör idag är momspliktigt, och så kommer det att förbli. Ni ska inte lägga på moms på medlemsavgifter/hyror (se ovan) och ni får heller inte dra av moms på något in köper in (utom elen ni säljer vidare till den som använder laddstolpen).
Allt är detsamma, alltså, utom just elförsäljningen.
En BRF är en ekonomisk förening utan vinstintresse. Månadsavgiften är för att täcka de löpande kostnader för BRFen. Därför ska du inte betala moms på detta.
För att slippa momsen på laddstolpen hade du behövt ha en schablonavgift på laddstolpen, dvs det kostar 500kr per månad, men du får bara ladda bilen c-antal timmar per månad.
Har egentligen inget att tillägga men måste säga att @kblomster gav ett toppensvar här som jag skriver under på. Vi utredde detta nyligen i samband med installation av laddstolpar också, hela föreningen är momsregistrerad men bara det relaterat till laddningen som är momspliktigt.
I vår förening är vi i startfasen med IMD. Jag ska prata med vår ekonomiska förvaltare om att dra av momsen för installationen. För att ha lite mer kött på benen - Man får alltså inte momsen tillbaka i en klumpsumma, utan den betalas tillbaka i den takt som man säljer momspliktig el?
Och återbetalningen ansöker man om hos Skatteverket?
Vi har inte hunnit göra detta första gången ännu, men som jag förstått det så funkar det på ungefär samma sätt som en vanlig deklaration. I många brf:er behöver man nog bara deklarera moms en gång om året, eller möjligen en gång i kvartalet, ni får information om det där när ni momsregistrerar er.
När man deklarerar momsen så har man dels utgående moms, dvs momspengar som föreningen får in från medlemmarna när de betalar för elen på laddstolpen (ja, detta kallas utgående moms, sån är terminologin), och dels ingående moms, dvs momspengar föreningen betalar på alla varor och tjänster man köper in. All ingående moms räknas dock inte när det bara är en viss del av verksamheten som är momspliktig.
Om vi säger att medlemmarna har köpt 100 kWh el av föreningen via laddstolpar, då har ni fått in en viss summa utgående moms. Momspengarna är ju egentligen inte era, utan de ska in till Skatteverket. Men först får ni dra av momsen på 100 kWh av den el som föreningen köpt, för den räknas som ingående moms - den hör ju till den momspliktiga delen av verksamheten. Momsen på all annan el ni köper in räknas inte, för den har inget med den momspliktiga verksamheten att göra. Troligen säljer ni väl elen för lite mer än inköpspriset, så ni kommer ha lite mer utgående moms än ingående moms. Mellanskillnaden är det ni blir skyldiga att betala in till Skatteverket.
Men sen har ni ju också momsen på installationen, den räknas också som ingående moms eftersom utgiften är kopplad till den momspliktiga delen av verksamheten, så den får ni också dra av. Resultatet första året blir då troligen att ni har mer ingående moms än utgående moms, och då får ni helt enkelt mellanskillnaden tillbaka som skatteåterbäring när deklarationen är klar. Överskottet betalas ut till föreningens skattekonto.
Tusen tack. Jag är bekant med ingående och utgående moms efter att ha haft ett AB i snart 15 år
Det var just hur momsen för installationen dras av jag klurade på om det fanns några specialregler från Skatteverket, men det verkar ju rätt straight forward. Om momsen för installationen återbetalas i ett svep vid första momsdeklarationen, där vi hinner få med den, blir det en högst påtaglig återbetalning till föreningen. Stämmer blir det Champis på årsmötet.
Edit: Har grävt vidare och det är tydligen den andel av el som säljs till medlemmarna som kan dras av på momsen. Går till exempel 70% av elen till medlemmarna får man tillbaka 70% av momsen på installationen.
Hur det påverkar återbetalning av moms för installation av laddstolpar vet jag inte just nu. Kanske på samma sätt.
Elen verkar ju vettigt att man får dra av proportioneligt, elpriset varierar ju över tiden så det är ju ett enkelt sätt att räkna ut hur mycket av den ingående momsen på el som kan anses höra till den momspliktiga verksamheten.
Men kostnaden för installationen av laddstolpen har ju bara med momspliktig verksamhet att göra, det finns ju inget annat den kan användas till, så vad skulle proportionen vara i så fall?
När det gäller IMD av el till hushåll så är jag osäkrare på vad som gäller.
Rätt till avdrag finns även för ingående skatt på kostnader som är hänförliga till försäljningen av el, så som kostnader för abonnemang, administration och avläsning.
Om ni betalar nån för att sköta debitering och mätning får ni alltså dra av momsen på den kostnaden också. Det var nytt för mig!
Varför skulle en laddstolpe göra er momssmittad?
För något åt sedan skulle det momsregistreras men skatteverket drog tillbaka det.
Får en Brf sälja ström med vinst? Eller bara gå noll internt?
Det framgår av den här sidan, som länkas i första inlägget:
En ekonomisk förening eller en bostadsrättsförening som fakturerar hyresgästen/medlemmen för den el, vatten och värme som hen faktiskt förbrukar ska lägga på moms på fakturan. Det kallas individuell mätning och debitering.
Föreningen ska även lägga på moms på hela fakturabeloppet inklusive de delar som avser fasta elkostnader, till exempel nätavgifter och energiskatt. Föreningen kan då göra avdrag för moms på inköpet av elen.
Detta gäller även om elen säljs för laddning av elbilar.
Det finns vad jag vet inget som förhindrar att man säljer elen med vinst till medlemmarna, men det blir ju bara ett annat sätt att ta ut medlemsavgift i så fall och man måste fortfarande följa likabehandlingsprincipen. Det är nog rätt vanligt att man har ett litet påslag för att finansiera t.ex. installation och administration.
Schablondebitering är per definition inte IMD (individuell mätning och debitering).
Du har fått bra svar här i tråden. Ja de kan ha enbart moms på laddstolpen. Det kallas blandad verksamhet.
Som sagts tidigare om man debiterar el enligt förbrukning så blir det momspliktig verksamhet men de får då dra 100% moms på installationen och på den delen av elen som sålts.
Ett tillägg: En vanlig feluppfattning är att man inte behöver momsregistrera sig för att den momspliktiga omsättningen understiger 80 000kr men problemet är att årsavgifterna räknas med i den omsättningen.
Enligt den här videon har jag uppfattat att man får avdrag för installationen i paritet med hur mycket av den producerade elen som säljs till lägenheterna, och inte 100%?
Räcker med att kolla första 30 sekunder för just den punkten.
Om föreningen debiterar de boende individuellt måste den momsregistreras eftersom el från laddstolpar är momspliktig. Föreningen kan då dra av momsen för installationen av laddstolparna och alla kostnader som hör till mätutrustningen.
Ja, ser nu att inlägget lade fokus på laddstolpar enbart. Då bekräftas det av innehållet i länken från bostadsrätterna. 100% moms dras på laddstolpar, för solcellsanläggningen beskrivs avdraget i Youtube-videon.