BRF Skada på bil pga fallande kottar

Hej,

Kryptisk titel kanske men jag försökte iallafall.

Vi bor i en BRF. Min bilparkering är under en tall som tappar mycket kottar. Jag har fått en hel del bucklor framförallt på huven pga av detta. Ska föreningens försäkring ta detta? Det känns rimligt då det är deras egendom som skadat min egendom.

Tack på förhand

Finns det över huvud taget någon försäkring som täcker detta? Det låter inte rimligt.

Rätt säker på att det är din egna försäkring som ska täcka det. Men prova med föreningen och se vad de säger.

Men som sagt tror du får ta det på din egna försäkring.

En liknelse man kan göra är nu när stormen Hans varit i farten, träd som flugit på hus och bilar. Där får ju ens egna försäkring ta på sig det. Tex så är det ju inte kommunens försäkringsbolag som betalar självrisk.

2 gillningar

Du kan inte ha bilen parkerad under ett träd. Grenar går av ibland. Se till att få den nedsågad.

5 gillningar

Försäkring är ju tänkt för att utgöra ett skydd mot oväntade enstaka händelser med (relativt) låg risk. Att parkera bilen på en plats där du helt garanterat får vissa skador framstår i det perspektivet som rena vansinnet. Det kan ju typ jämföras med att parkera bilen i kvicksand eller på en järnvägsövergång. Där skulle skadan måhända bli större men det väsentliga är ju att skaderisken i alla de aktuella fallen är 100%.

3 gillningar

Nu lät det ju ändå som om hans parkeringsplats är lokaliserad just där. Osannolikt att BRF’ens försäkring täcker skadorna men föreningen kan ju ändå ha ett visst delansvar? Särskilt om man från förenings sida sedan tidigare känt till att fordon har skadats på parkeringsplatsen.

Fallande trädgrenar som förstör egendom kan ju under vissa förutsättningar vara oaksamt agerande. Om istappar eller snö faller ned och skadar egendom från ett tak, är fastighetsägaren ansvarig. Ingen aning hur man klassar fallande kottar dock. Sedan tror jag även att bevisbördan ligger hos TS. Nekar föreningen till att de känt till riskerna så kommer man troligtvis inte vidare.

1 gillning

Föreningen kan absolut ha ett visst ansvar men det är enklast att föra en dialog om det.

1 gillning

Om det är den anvisade och betalda p platsen är nog föreningen ansvarig…

Lär knappst vara ett försäkringsbolag som frivilligt betalat ut för detta.

1 gillning

Är väl samma som om grannens träd faller ner på din tomt och skadar ditt hus eller bil så är det på din försäkring det går på… Inte så säkert att grannen behöver betala något.

Fast detta stämmer väl inte? Har du nåt som styrker detta?

1 gillning
2 gillningar

Du kan föra en dialog med föreningen. Värt att tänka på är att många BRF har väldigt hög självrisk (>30 kkr) på sina försäkringar då dessa är främst tänkta att täcka stor renoveringskostnader så det kan vara billigare att ordna detta genom ditt privata försäkringsbolag.
Du kan dessutom kanske föreslå ett skydd i form av tak över bilen om dem inte är så villiga att klippa ner trädet.

Hoppas det löser sig!

Alltså… om man har lite koll på biologi och träd så vet man att “kottfall” är ett normalfall s a s. :drum:
Det känns lite som att anklaga stadens placering vid kusten för all måsskit som kan drabba en vid besök i t ex Malmö.

Vi har ett snarlikt problem i vår samfällighet. Till varje hus hör en garageplats med tillhörande p-plats som samfälligheten äger. Vissa p-platser, bland annat vår, är belägen intill en oxel vilket betyder att det under hösten faller mycket syrliga (frätande) bär på bilarna om de står där. Sammanfaller det med att det börjar bli minusgrader är det besvärligt att få bort bären. En granne fick större lackskador på sin motorhuv av detta.

Andra husägare har klagat på detta men i nuläget finns inga planer på att ta ner träden eller byta ut dem. En samfällighet kan förvisso bli skadeståndsskyldig för skador orsakade av gemensamhetsanläggningen. Nu är jag inte jurist men att man ska kunna bli skadeståndsskyldig för att en bil parkerad under ett träd skadas av kottar eller bär tror jag är mycket långsökt. Du kan ju ta ett möte med en jurist men tror nog att det är något man får räkna med när man ställer bilen under ett träd.

Föreslår att du lägger motion om att trädet beskärs/tas bort och parallellt ber om en annan p-plats med motiveringen att du som det är nu inte har möjlighet att nyttja den som det är tänkt.

1 gillning