Försäkring vid renovering

Hej,
Vi håller ju på med att byta ut fönster i vår BRF. Det sker ju ganska naturligt dagtid och kan ju vara lite svårt att jobba hemma med målare och annat folk springandes i lägenheten, så rätt naturligt att lämna ut nyckeln.

Jag har dock funderar på vad som gäller vid en eventuell “incident”, låt oss säga att nyckeln försvinner och jag får inbrott. Någon har ju gått in med nyckeln, så det kan ju tolkas som att jag varit oansvarig. Eller att hantverkarna själva råkar ta med sig något i lägenheten, eventuellt upptäcker man inte det förrän långt senare.

I samband med att nyckeln lämnas ut får man ju inget kvitto från stackars hantverkarna, även om man frågar.

Så vems försäkring gäller? Min egen? BRF:ens? eller hantverkarnas?

Är det någon skillnad om jag själv skulle renovera min lägenhet, eller som i det här fallet är det BRF:en som står för arbetet och kostnaden?

1 gillning

Finns nog tyvärr inget enkelt svar utan det kommer säkerligen bero på.

Skulle jag bo i en brf skulle jag välja samma försäkringsbolag som det som bostadsrättsföreningen har. Allt för att undvika problem.

1 gillning

Undrar lite hur det på något sätt skulle hjälpa mig?

Du slipper bråk mellan ditt och föreningens försäkringsbolag om vem som är ansvarig för att ersätta dig.

Den risk scenario du beskriver är ganska långsökt. Tappar du bort nyckeln och någon hittar den nyckeln och därefter låset där nyckeln hör hemma… Ditt försäkringsbolag får du nyttja, men de kommer bara casha ut om du har en sympatisk skadereglerare bakom skärmen. Bevisbördan ligger vilket fall på dig för inbrottet samt ägodelerna som stulits.

Blir tyvärr något förvirrad av ditt inlägg så svårt att svara. Handlar det om inbrott eller renovering? Tabbar du dig vid renovering och skador något så svarar din hemförsäkring, beroende orsak och skada kan de göra nedsättning. Tabbar sig hantverkaren gäller deras försäkring, kan dock va bra om att begära ett certifikat eller utdrag från att de har en ansvarsförsäkring. Upptäckts en gammal fuktskada i väg eller som läcker från en ledning som inte beror på något du eller tidigara ägare gjort så kan både din och föreningens försäkring svara och dela på kostnaderna. Du behöver inte ha samma försäkring som föreningen, utan det räcker att du anmäler till en och de regressar sinsemellan.

Om jag minns rätt är det i samband med vattenskador som det uppstått diskussioner mellan försäkringsbolagen.

Mitt scenario som jag beskrev handlar alltså inte om att jag tappar bort nyckeln.

Ber om ursäk