Hej,
En kort bakgrund till mitt behov av budgetapp:
I någon av mina tidigare trådar har jag beskrivit att det är en tydlig skillnad mellan min och min sambos bruttolön. I dagsläget tjänar hon i bästa fall strax under hälften av min bruttolön. Hon börjar plugga heltid till hösten efter flera preparandkurser så detta “problem” är inte permanent men har varit lite drygt att leva med iallafall sedan början av pandemin då det blev mer tydligt och hon växlade från heltid- till timanställd.
Hennes mamma insisterade ganska tidigt till att vi skulle slå samman våra inkomster och ha varsitt betalkort till gemensamt konto, vilket jag är starkt emot eftersom jag har uppfattningen att det nästan uteslutande gynnar den med lägre inkomst eller den som är minst ekonomiskt skötsam, alternativt att parterna blir oense p.g.a. eventuell orättvisa.
Istället har vi kommit överens om att betala majoriteten våra gemensamma utgifter utifrån vår procentuella inkomst.
Hittills har jag löst det med ett Excel-ark men jag hade gärna använt någon typ av app.
Bakgrunden till varför jag inte litar på att jag och min sambo klarar gemensamt lönekonto är för att vi värderar struktur och sparande olika mycket. Det finns alltså inget förakt eller missunnsamhet bakom överenskommelsen, utan snarare tvärtom. Både hon och jag vill att hon ska sträva efter att vara ekonomiskt självständig. Jag hjälper naturligtvis till i den mån jag kan.
Något som också är viktigt att tillägga är att vi sparar procentuellt till gemensamma mål och att jag tar majoriteten av utgifterna när vi hittar på saker med familjen. Jag skulle aldrig heller anklaga henne för att utnyttja min inkomst. Jag skriver detta så frågan förhoppningsvis inte dyker upp.
- Har ni något exempel på en app som klarar procentuell uppdelning av utgifter mellan parter?
- Finns det, i er åsikt, något bättre sätt att lösa den gemensamma ekonomin när den ena parten tjänar mer?