Vad använder ni för upplägg för att hantera er gemensamma ekonomi?
Söker inspirationer efter en lösning som kräver minimal administration och ett bra pris.
Gärna något som tillåter att ha en delad pott för det gemensamma, samt en varsin pott för våra personliga “lyx- och nöje”-kostnader som man får spendera hur man vill.
Google drive, bra pris, “gratis”. Lättjobbat vid datorn då det är “excel”. Men helt ok att göra småändringar på telefonen.
Först betalade vi utgifter procentuellt på våra inkomster.
Efter barn trycker vi in allt på gemensamt konto å tar en liten del var varje månad för egna nöjen.
Apple Numbers.
Men fungerar såklart lika bra i Excel eller Google Sheets.
Har gjort en gemensam budget som inkluderar allt sparande – även det gemensamma. Den summa som “blir över” delar vi lika och använder som fickpengar. Eller “lyx- och nöjeskostnader” om du vill.
I praktiken blir det så att vi för över all inkomst förutom fickpengarna till ett gemensamt konto. Därifrån hanteras alla räkningar och sparade.