Buffert, kontantinsats, frihetskapital, hur mycket?

Halloj!

Jag har förmånen att bo billigt. Hyresrätt. :sunglasses:

Hyran blir 3300 kr med el, bredband, försäkringar.

Tjänar ca 20 000 kr netto

Bor centralt så behöver ingen bil, hyr bil/åker taxi när nödvändigt.

Lån: 28 000 i csnskuld. (Som jag investerat :money_mouth_face:)

Vad ska jag ha i buffert? Skulle jag bli arbetslös mot alla odds är jag med i akassan. Är det lönt ha mer än 30 000 kr i Buffert? :thinking:

Frihetskapital, vad borde man ha? Med största sannolikhet kommer jag plugga till hösten och 3-5 år framåt så min frihet blir blir inte större för att jag skulle ha 200 k på Frihetskapitalkontot. Vad anser ni om Frihetskapital? Känns det gött att ha?

Planen var att jobba 50% samtidigt som jag pluggar med CSN och investera CSN. Så själva lönen hade blivit ca 10 000 kr och fulltidscsn skulle jag investera.

Då jag tänkt plugga 3-5 år känns inte en hög med pengar i form av kontantinsats så aktuell förren om tidigast 5 år. Lönt lägga 75-100 000 på sparkontot nu? Då har man den på plats och kan med gott samvete investera till högre risk.

Hur mycket har ni i torrt krut kapital? Om det blir rea på börsen alltså. :slight_smile:

Jag skulle passa på att ta ut pengar i samband med Ombalanseringen för 2021. Frågan är hur mycket till varje post.

Tack på förhand!

Coronakrisen har visat att det kan ta upp till 6 månader innan man får A-kassa. I de flesta a-kassor är det kanske inte riktigt så illa men man får räkna med att vara utan inkomst mer än en månad. Sen kan det ju underlätta om man har lång uppsägningstid, då får man längre tid att ställa om.

1 gillning

Om du ska plugga så behöver du ändå anpassa dina utgifter till det du får från CSN, om du inte tänker använda dina sparpengar för att förgylla studietiden. I så fall kan du använda denna lägre månadsbudget för hur mycket buffert du behöver (säg 3 månader). Men jag hade även haft buffert även för sommarmånaderna, inte säkert du får jobb under sommaren.

1 gillning

3 månaders uppsägningstid. Jag kanske borde sagt att jag har fast jobb 100% nu, och tänkte gå ner till 50% när jag studerar.

Mer än 50% är inte lönt att jobba om man har csn. För fribeloppet är bara ~80 000 kr per år.

Så om somrarna har jag garanterat fast jobb. :grinning:

Tack för ditt svar. Nyttigt med lite tankespjärn. :slight_smile:

Jag vet av egen erfarenhet att när man är ung vill man gärna ha pengar för att hålla dörrar öppna och kunna göra saker när möjligheter dyker upp. Så tänkte i alla fall jag, vilket resulterade i att jag alldeles för länge hade alla pengar på bankkonto. Det i kombination med att jag inte visste hur jag skulle investera dem bättre gjorde att jag kommit igång med det mycket senare i livet. Det låter som du är i ett mycket bättre läge kunskapsmässigt än jag var. Ta vara på det!
Allt handlar om hur du värderar att ha detta “Frihetskapital”. Det jag tänker är att med den livssituation du beskriver har du nu en möjlighet att ta högre risk och därmed öppna för bättre avkastning i ditt sparande. Så, om jag var i din situation skulle jag fundera ett extra varv på på att försöka konkretisera “frihetskapitalet” i specifika sparmål med summa och tidshorisont och sedan sortera in dessa i de olika hinkarna efter tidsperiod. Om du inte hittar några konkreta sparmål kanske det kan vara ok för dig att lägga pengarna i Passiva hinken för nu och eventuellt lyfta ut dem igen vid en framtida tidpunkt då ett sparmål dykt upp. Givetvis finns ju då risken att vi befinner oss i en börsnedgång och då kanske du får tänka om med ditt sparmål. Jag tänker bara att sätta av 200kkr på obestämd tid har sannolikt en alternativkostnad i utebliven avkastning.

Ett annat alternativ är att sätta upp ett månadssparande om typ 1700 kr mot ett bankkonto vilket om 5 år gör att du har 100 kkr för kontantinsats. På så sätt kan du investera de pengar du har nu (utöver din buffert) och överskjutande del av ditt månadssparande i Passiva hinken redan nu och löpande.

Jag har inget alls. Ingen vet när nästa nedgång kommer, det kan vara nästa vecka, om ett år, eller om 5 år. I långsiktigt investerande är det tiden som är din vän. Marknaden går inte att förutsäga. Därför investerar jag hela Passiva hinken. Däremot gör jag det i en portfölj som inte bara består av aktier utan även en del räntor och guld i linje med de modellportföljer och rekommendationer som finns för Passiva hinken här på bloggen. På så sätt finns det, åtminstone i teorin, ett utrymme att ombalansera mellan de olika tillgångsslagen i händelse av börsnedgång.

1 gillning

Jag tänker att ”frihetskapital” inte endast är det du har som likvider (på bankkonto) utan innefattar även övrigt sparande. Har då ett par hundra tusen investerat kommer du kunna sälja av för att hålla din livsstil ifall man vill göra ändringar i sin livssituation. Jämfört med att inte ha något sparat har du alla möjligheter i världen.

En annan sak jag tänker gällande pengar man sätter med kategorin ”frihetskapital”. Du vara beredd att spendera dem. Speciellt om det är likvida medel. Kan du faktiskt säga upp dig utan att veta vad du ska göra efter? Kan du bestämma dig för att resa eller starta det där bolaget? Kan du acceptera den kostnaden som 200 000 kr mindre investerade pengar innebär i framtiden? För att använda pengarna minskar ju avkastningen.
Det är lätt att säga att man ska säga upp sig, att nästa gång jag måste jobba över för att klara leveranser för att projektledningen inte klarar att planera så säger jag upp mig. Det är lätt att säga men svårt att göra. Är man inte beredd att faktiskt göra de ändringarna så är pengar vikta till ”frihetskapital” eller ”fuck you money” lite slöseri. Då kan man lika gärna investera de långsiktigt och försöka ändra sin situation långsamt.
Förlorar man jobbet finns det pengar att ta från men man säger inte upp sig på stående fot.

Buffert: när jag pluggade hade jag ett belopp som täckte mina utgifter över sommaren samt en månad extra ifall jag hade rest-tentor och inte fick CSN direkt vid höstterminens start. Det var den längsta perioden utan inkomst, ca 3 månader. 21 000 kr blev det. Utöver det målsparande för resor.

För övrigt är väl fribeloppet runt 80 papp per termin och inte år? :blush:

1 gillning