Buffert, kontantinsats, frihetskapital, hur mycket?

Halloj!

Jag har förmånen att bo billigt. Hyresrätt. :sunglasses:

Hyran blir 3300 kr med el, bredband, försäkringar.

Tjänar ca 20 000 kr netto

Bor centralt så behöver ingen bil, hyr bil/åker taxi när nödvändigt.

Lån: 28 000 i csnskuld. (Som jag investerat :money_mouth_face:)

Vad ska jag ha i buffert? Skulle jag bli arbetslös mot alla odds är jag med i akassan. Är det lönt ha mer än 30 000 kr i Buffert? :thinking:

Frihetskapital, vad borde man ha? Med största sannolikhet kommer jag plugga till hösten och 3-5 år framåt så min frihet blir blir inte större för att jag skulle ha 200 k på Frihetskapitalkontot. Vad anser ni om Frihetskapital? Känns det gött att ha?

Planen var att jobba 50% samtidigt som jag pluggar med CSN och investera CSN. Så själva lönen hade blivit ca 10 000 kr och fulltidscsn skulle jag investera.

Då jag tänkt plugga 3-5 år känns inte en hög med pengar i form av kontantinsats så aktuell förren om tidigast 5 år. Lönt lägga 75-100 000 på sparkontot nu? Då har man den på plats och kan med gott samvete investera till högre risk.

Hur mycket har ni i torrt krut kapital? Om det blir rea på börsen alltså. :slight_smile:

Jag skulle passa på att ta ut pengar i samband med Ombalanseringen för 2021. Frågan är hur mycket till varje post.

Tack på förhand!

Coronakrisen har visat att det kan ta upp till 6 månader innan man får A-kassa. I de flesta a-kassor är det kanske inte riktigt så illa men man får räkna med att vara utan inkomst mer än en månad. Sen kan det ju underlätta om man har lång uppsägningstid, då får man längre tid att ställa om.

1 gillning

Om du ska plugga så behöver du ändå anpassa dina utgifter till det du får från CSN, om du inte tänker använda dina sparpengar för att förgylla studietiden. I så fall kan du använda denna lägre månadsbudget för hur mycket buffert du behöver (säg 3 månader). Men jag hade även haft buffert även för sommarmånaderna, inte säkert du får jobb under sommaren.