Buffett på årstämman 2022: Jag skulle inte betala 25 USD för alla Bitcoin

Du @Ola_Morin ville inte att barnen skulle höra från Buffet hur mycket han skulle betala för alla Bitcoins i världen :joy::joy::wink::+1:. Max. 25 Usd :+1::joy:. Du ville slippa frågan från barnen ,Pappa vad gör du med Krypto i din portfölj :grin: ? Håller du med mig @janbolmeson ? :grin:. Fast @janbolmeson är också krypto kungen,det har jag glömt bort :wink:.

2 gillningar

Här är hela resonemanget. Det var faktiskt en av mina höjdpunkter från stämman. Resonemanget är extremt svårt att argumentera mot i min mening:

3 gillningar

Buffett: Bitcoin är inte värt något för det fyller ingen funktion
Munger: Bitcoin är ondskefullt för det underminerar FED

Munger har i alla fall uppfattat att Bitcoin fyller en funktion.

3 gillningar

Jag skulle väl kunna dra precis samma resonemang om den svenska kronan och komma fram till att inte den heller är värd att äga.

Men ändå äger såvitt jag vet alla o detta forumet tillgångar i SEK vissa mer än andra och somliga många miljoner.

2 gillningar

Hur låter det resonemanget? :thinking:

1 gillning

Om jag blev erbjuden att köpa alla svenska kronor skulle jag max betala 25 USD, vad ska jag göra när jag har dom?

Jag måste ändå sälja tillbaka dom till dig för att få dollar, dom producerar inget värde som fastigheter eller mark gör.

Jag förväntade mig sådana svar :joy::joy::joy::wink:. Buffet snackar bara skitsnack :rofl:. Han är för gammal för nya “möjligheter” på börsen :grin::+1:

Vem investerar i att hålla SEK?

Buffet tycker uppenbart att valutor är undermåliga tillgångsslag för en investerare.

1 gillning

Människor spekulerar i valutor varje dag på börsen, så svaret är många.

Resonemanget gäller givetvis inte bara för sek, du kan säga precis samma sak om USD, CAD, EURO, PUND.

Det finns intressanta argument mot Bitcoin, men att jämföra Bitcoin med tillgångar som jordbruksmark tycker jag hör till de absolut svagaste. Bitcoin är ett decentraliserat nätverk, inte en veteåker. Jämför i sådana fall hellre med Internet.

För mig personligen har Bitcoin ett stort värde i och med att jag kan ha mitt kapital utanför bankernas och statens kontroll och genomföra vilka transaktioner jag vill utan någon annans godkännande.

Fråga George Soros t.ex

Valutamarknaden är vad jag vet större än aktiemarknaden.

1 gillning

Det behövs inte om man köper allt lagligt :joy::wink::+1::grin:.

1 gillning

Kan du ge ett praktiskt exempel från verkligheten när detta skapat ett värde för dig?

3 gillningar

Det är ju väldigt enkelt, fråga var enda person i venezuela som köpt bitcoin sedan det kom om någon av dom ångrar det. Har svårt att tro att någon skulle kalla det för en dålig affär med avseende på deras egen valuta.

Vilken tur att man inte kan köpa olagliga saker med
SEK :rocket:

5 gillningar

Ja, alla vet att det är omöjligt.

1 gillning

Helt rätt. Håller med dig. :joy:

2 gillningar

Trodde inte att det var så många krypto anhängare på RT :joy::joy::joy::wink::thinking: . Allt för bättre riskspridning i portföljen :+1:.

1 gillning

Har det skapats ett värde bara för att Venezuela har bytt ut sitt ”Medium of exchange”?

Givetvis, det relativa värdet förändras ju astronomiskt. Det år ju väldigt praktiskt om brödpriserna håller sig ungefär samma från dag till dag, till skillnad om du handlar med deraa inhemska valuta.