Buffett på årstämman 2022: Jag skulle inte betala 25 USD för alla Bitcoin

Bitcoin stabilare än SEK :grin::+1:?

Skulle absolut inte säga stabilare, men det finns fördelar som SEK inte har.

1 gillning

Jag hade gärna köpt alla världens bitcoin för $25. Det där visar väldigt tydligt att Buffet är passé.

1 gillning

Haha du skojar @Pellepennan !? Han skämtar lite kanske :wink:

Finns det mer inneboende värde i brödet för den som ska konsumera det om det är värt 100kr, 10$, 10€, 20st snäckskal, 0,003BTC eller 1000 Bolívar soberano?

Givetvis finns ett bruksvärde i brödet.
Spelar egentligen ingen roll vilken valuta du använder men när den inhemska valutan går igenom hyperinflation slipper du vara rädd för att brödpriset ska gå upp innan du hinner till affären för att köpa det. Det problemet har du inte med bitcoin.

Priset kan givetvid fluxa, men det uppstår ingen hyperinflation.

1 gillning

Exakt! Av den enkla anledningen att valutor i sig inte skapar något värde, det är bara ett bytesmedium. Dom hade lika gärna kunnat gå över till någon annan Fiat där en centralbank åtminstone kan kontrollera inflationen. Att tro att BTC löser några som helst problem med inflation/deflation skulle jag säga är uppåt väggarna fel. Fanns ju tex en anledning till att vi övergav guldmyntfoten.

Det en fråga om frihet. Det är samma sak som att jag inte vill behöva be om någons tillåtelse för att resa mellan plats A och plats B. Det betyder inte att jag reser till plats B för att köpa vapen och droger.

Det är en bra fråga. Jag har inte köpt något där det varit absolut nödvändigt att transaktionen går utanför banksystemet. Jag sätter ändå stort värde på att kunna göra transaktioner utanför systemet, på samma sätt som det har ett värde för mig att inte ha övervakningskameror i min lägenhet. Integritet är kanske inte nödvändigt, men jag värdesätter det högt.

Jag har nästan hela mitt kapital i Bitcoin, resten ligger i fysiskt guld och silver. Än har det inte uppstått någon situation där det varit nödvändigt rent praktiskt, men jag utesluter inte att det kan uppstå sådana situationer i framtiden. Till dess handlar det mer om att jag vill ha full frihet istället för att lägga ansvaret och kontrollen i någon annans händer.

Jag tror att ni på RT som har fysiskt guld och silver kan relatera till det här. Skillnaden är att Bitcoin kan jag ta med mig överallt utan att det märks, min privata nyckel kan jag ha i huvudet, det är allt som krävs.

2 gillningar

Jätte hög risk i alla fall :grin::+1:

Är du Rain Man? :thinking: :slight_smile:
Privata nyckeln för en bitcoinadress är väl 256 bitar av slumpmässig data?

1 gillning

Du är medveten om att Bitcoin inte är ett dugg anonymt va? https://feber.se/webb/bitcoin-inte-sa-anonymt-som-anvandarna-tror/314742/

1 gillning

Bitcoin kan dock ganska enkelt göras anonymt om man vill…

Om myndigheterna verkligen vill få tag på dig så tror jag dom kan det även om du använder lösningar där du tror du är anonym.

Men varför sätter då inte myndigheterna dit fler kriminella på darknet som använder sig av bitcoin?

En lösning som myndigheter inte lyckats knäcka är t.ex Monero.

2 gillningar

Dom har väl för få resurser i vanlig ordning. Monero är inte heller anonymt:

Jo. Den där svagheten gäller inte längre.

1 gillning

Hög risk är ett måste, annars kan jag inte sova på nätterna :upside_down_face:

Hehe, 256 bitar slumpmässig data är inget problem. Men nyckeln presenteras oftast som 24 ord, en sk. seed phrase. Vem som helst kan minnas det.

Det beror på hur du använder det. Lightning network har dessutom rätt ok privacy.

Inte tillräckligt påläst, men om det är så är troligtvis bara en tidsfråga tills dom hittar någon ny sårbarhet i den och lyckas knäcka brottslingarna ändå. Har varit en katt och råtta lek i alla tider och kommer högst sannolikt förbli så även i framtiden.

Dagens kryptering skulle ta även en superdator många miljoner år att knäcka.
Om krypteringen kunde knäckas så skulle också all data du överför över internet kunna läsas av hackers (användarnamn, lösenord, email, bankkortsnummer, etc)

Det är det som är “problemet” med kryptering: man kan inte göra kryptering säkert bara för “de goda”. Om kryptering ska vara säkert för “de goda” så måste det också vara säkert för “de onda”. Annars vore krypteringen inte säker heller för de goda.

1 gillning

Pratar inte om hackers. Pratar om myndigheter (och nu för tiden även företag) som äger och kontrollerar dom satelliter och markförlagda nätverken informationen distribueras. Men visst går ju alltid att byta fysiska USB minnen med varandra, men då tappar man ju lite utav finessen med en global internetvaluta.