Hej!
Jag fundera på att buffra med avkastningen från ett lysa konto med 100% aktier, som ett alternativ till en 90/10 fördelning.
Fundera i dessa banor då det tycks mig som att det finns svagheter med räntefonder hos Lysa. Närmare bestämt den fasta skatten för innehavet på ISK-kontot och avgiften man betalar för fonderna till Lysa, i kombination med att räntefonder har låg eller t.om. negativ avkastning.
Fundering på ett alternativ till 90/10:
Välj 100% aktier. Sedan vid varje kvartal, eller månad, sälj ett innehav som motsvarar 10% av periodens avkastning (förutsatt att innehavet ökat i värde). Sätt sedan in de avkastade pengarna på ett 0.85% räntesparkonto hos t.ex. SVEA.
När börsen faller finns sedan två alternativ. Att investera stegvis, exempelvis i fem segment, under perioden som börsen faller/när den börjar krypa tillbaka. Jag tänker att detta skulle snabba på återhämtningen och påminna om effekten av en ränteandel. Alternativt att helt enkelt behålla kapitalet under perioden som börsnedgången pågår, och därmed minska behovet av att behöva sälja vid en lågpunkt.
Utan att ha räknat på detta tänker jag att det skulle ge en högre avkastning än 90/10 fördelning? Samtidigt minskar det risken på ett sätt som påminner om en ränteandel.
Eller tänker jag fel här? =o