Bunden placering hos Handelsbanken, hur fungerar det?

Jag har inte sparat i fasträntekonto innan. Jag har försökt att läsa på men är oklar angående en sak, går det att månadsspara i ett sådant?

Eller gör man en insättning på över 10 000kr dag 1 sen får man varken ta ut eller sätta in pengar? (Jag vet att det går att ta ut mot avgift…).

Är alternativet att spara i ett buffertkonto och sedan öppnar ett nytt fasträntekonto i klumpsummor?

Vilket av alla kontotyper är det du tänker dig spara i?

Bunden placering (2år): Fasträntekonto - Sparkonto med fast ränta | Handelsbanken

Ah ok.

Då är det en insättning som gäller och i samband med den väljer du löptid på räntan. Väljer du 2 år exempelvis, kan du inte röra de pengarna förrän det gått 2 år. Osäker om du kan sätta in mer pengar på ett redan existerande fasträntekonto.

Nix, inte såvitt jag vet. Då blir ju bindningstiden kortare och man ”lurar” systemet. Man kan däremot starta fler med andra bindningstider.

1 gillning

Om du vill kunna sätta in pengar löpande så är det nog något av SHBs andra konton du ska ha, tex Framtidskonto eller Placeringskonto. Dock så är räntan inte bunden på de kontona, utan rörlig. Tyvärr så kan man inte få både flexibilitet och bra fast ränta, i alla fall inte hos en storbank.

Det är väl bara att öppna ett nytt konto varje gång man vill sätta in mer pengar?

Precis, men då skjuts ju också den bundna tiden på framtiden.

Vilket kan vara en giltig strategi om du vill ha både hög ränta och regelbunden tillgång på pengar.
Nytt konto varje månad: om två år kommer pengar att bli tillgängliga varje månad.

1 gillning