Jag har alltid haft mitt sparande obundet för att kunna använda pengarna för olika affärer. Vad jag förlorat i ränta har väl kompenserats av vara likvid när det behövdes.
Men nu till dagens dumma fråga - hur fungerar det om man spara med bundet sparande tex 3 år?
Vad händer efter 3 år?
Rasar pengarna över i en ny 3-årsperiod eller måste man ta ut dom “på dagen” och överföra dom till obundet sparande för att inte låsa in dom igen - och i så fall - finns det någon bevakning från bankernas sida när banken “omsätter” inlåningen?
Kanske en dum fråga - men frågar man inte så lär man sig inte något?
Har du t ex Collector bank och räntekonto bundet på ett år så binds de om på ett år om du inte aktivt stoppar/säger till.
På Aros Kapital och bundet på ett år så trillar de istället över till “obundet likvidkonto” om du inte gör något aktivt. Dvs då måste du aktivt välja en ny bindningsperiod. (Jag tycks minnas att det är likadant på Svea Ekonomi som hos Aros Kapital)
Personligen föredrar jag att ha det som på Aros Kapital där jag aldrig blir bunden “av misstag” om jag av någon anledning skulle missa mailet/notisen om att löptiden börjar gå ut.
Sparar dock själv både hos Collector, Aros Kapital och Svea Ekonomi och de har lite olika fördelar som löptider, något olika villkor, tillåter företagskonton osv.
Finns inga dumma frågor! Hos Marginalen (där jag har det mesta räntekapitalet) så är det så att för fasträntekonton upp till och med 12 månader så binds de om automatiskt när tiden löper ut om du inte gör ett aktivt val. Binds det om av misstag så har man ångerrätt i 14 dagar. De är bra på att skicka ut brev inför ombindning och även när det har bundits.
Hos Avanza där jag tidigare hade en del via deras Sparkonto+ hos olika aktörer så löper det ut och hamnar på ett vanligt sparkonto och man måste aktivt under vissa tider (typ kontorstid) då välja att öppna ett nytt konto.
Vilket man bör välja beror väl på vad tanken är? För mina buffertar som ligger i 3 resp 6 mån så har jag automatisk omplacering för normalt så behöver jag aldrig ta ut något därifrån. För FIRE pengar som ska användas så gör jag upp en plan.