Nu har SBAB börjat med fasträntekonton.
Inte sett detta förut hos Sbab. Någon som testat?
Ah, sen på bollen. Trodde det skulle vara mer diskussion!
Har testat, om man nu ska kalla det så. Fungerade, som väntat, snabbt och helt utan problem att öppna ett fasträntekonto och föra över pengar dit.
Japp. Testat. Band på 3 månader i fredags.
Man måste ha ett sparkonto hos SBAB också men annars är det smidigt och förmånligt
Bra om man ska hålla pengar med kortare sparhorizont utan att inflationen biter för hårt i dem. Med kapitalskatt räknad är det ca 3 % avkastning exklusive inflation. Den extra avkastningen jämfört med obunden ränta är ca 0,5%. Hur lönt avkastningen är jämtemot att pengarna blir låsta beror ju lite på hur stora belopp det är och hur säker man är på att man vill låsa pengarna. Har man en miljon som absolut inte ska användas på ett år, men som ska användas relativt snart endå så är det ca 5000:- som skiljer på ett år. Om pengarna ska till bostadsköp hade jag hellre haft tillgång till dem utifall att rätt fastighet till rätt pris hade dykt upp lite tidigare än väntat. 5000:- är lite av en småsak i den sitsen.
Tänkte köra 6 månadslöner i buffert (på väg dit). Kör halva summan låst på 3 mån och resterande vanligt sparkonto.
Inte helt praktiskt för buffert, rätt små summor att tjäna för extrajobb var tredje månad:
”När bindningstiden går ut betalar vi ut räntan minus eventuell skatt till ditt utbetalningskonto, alltså det sparkonto du satte över pengarna ifrån vid öppnandet av ditt fasträntekonto. Sedan avslutas ditt fasträntekonto automatiskt.”
Beror väl lite på vilken situation man befinner sig i. För mig personligen passar det utmärkt. En summa jag kan ta ut direkt och en summa som är låst. Summan som kan tas ut direkt täcker månadskostnader, plus lite till, fram tills fasträntekontot löper ut.
rekommenderar er att veta vart ni kastar in pengarna…
Notera SBAB’s Q3 rapport lån som övergick till Steg 2 /Steg 3.
Vad menar du?
Varnar du för att stoppa in sparpengar i konto hos statliga banken SBAB?
Märkligt
Fasträntekontot omfattas dessutom av insättningsgarantin.
Marginalen Bank har haft det i närmare 10år.
Så där är jag.
Väljer man 1årig så binds det om automatiskt efter varje år.