Hej alla fina,
Håller på bygga en Offensive FondPortfolj i 2022 6-18 års sparhorisont- Konktreta Tips gärna. Tackar. !
Hej alla fina,
Håller på bygga en Offensive FondPortfolj i 2022 6-18 års sparhorisont- Konktreta Tips gärna. Tackar. !
Globala barnportföljen eller basportföljen med 100% aktiefonder.
Mindre andel högrisk tillgångsklass i kombination med andra okorrelerade/lågrisk ger bättre Riskjusterad avkastning.
Jag brukar dela min investering i dessa kategorier.
Högre risk ss. Småbolag och vissa geografisk exponering.
Medel risk ss. indexfonder Global, Sverige och usa.
Låg risk ss. räntor
Edge ss. Bransch fonder som även ofta klassas som högrisk eller ädelmetaller.
Hej Robert, Tackar. Blir tacksam om du kunde nämna några fonder du rekommenderar i dessa klass:
mvh
Jag tror du har hamnat på fel ställer för dom frågorna.
Consensusen här är att du inte kan ‘timea’ marknaden och borde låta bli.
Och forskningen säger att du skall satsa brett, och det är svårt över längre perioder att slå index.
6-18 år är ju lite lustigt spann. Man kanske inte vill ha 100% aktier och hög risk om det bara blir 6 år i sparhorisont. Om det däremot är 18år så är det bara dunka in alla i 100% aktier.
Förslagsvis Basportföljen:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
Jag brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont.
Så om det bara är 6år som gäller kör 60% aktier och 40% sparkonto eller räntefond.
Hej
Det viktigaste är inte vilka specifika fonder du väljer inom varje kategori. Jag ger ändå några exempel utan att nämna distributör Svenska småbolag och Asien som högre risk. Fastigheter, nyteknik och hållbar energi som bransch och edge.
Grafen nedan visar vad en specifik fond inom fondtypen har för betydelse.
Försök istället att dela din portfölj i olika riskklasser som jag skrev tidigare.
Edit: se nedan, för konkreta exempel. (bilden/körningen är lånad)