Fondportfölj med maximal avkastning

Om jag skulle sätta ihop en portfölj av fonder med syfte att generera så hög avkastning som möjligt på 10 års sikt. Vilka skulle jag välja då? Vill ha en portfölj med 4-5 fonder.

Välj basen i globala indexfonder. Du kan ha en eller flera. Jag skulle ha valt 80-100%.

Det är en chansning att ha flera andra fonder som kan slå index. Du kan ha dem i så kallade lekhinken. Det som återstår efter att du valt globala indexfonder.

Frågan är omöjlig att svara på eftersom portföljdesign handlar om en kompromiss mellan risk och avkastning. Maximal (förväntad) avkastning obeaktat risk är antagligen inte något du egentligen är intresserad av, så tydligare specifikation krävs.

Vad menar du med detta? Vill du chansa med risken att du kanske inte ens har hälften? Eller är det extremt viktigt att du ligger på plus?

Alla fonder kan ha stora rörelser, även “stabila” globala indexfonder. Vid stora världshändelser kan en sådan fond tappa 40-50%.
Branschfonder kan tappa mycket mer.

Har en teknik fond som tappa som mest runt 79% och gick +/-0 under typ 13-14 år. Men sen gick den upp 10ggr under 10-11 år.

Vad som händer globalt kommande 5-10 år vet vi inte.

Så för att hjälpa dig, kan du berätta lite mer vad du är ute efter och vad du sparar till?