Bygga för en framtida utdelningsportfölj

Jag har tänkt att bygga upp en framtida utdelningsportfölj men just nu tänker jag att jag bara vill öka värdet som ska kunna ge utdelningar i framtiden. Är det då rätt strategi att satsa på indexfonder och sedan när man börjar närma sig en nivå där man vill kunna plocka lite utav utdelningarna för konsumtion att man då köper in sig i aktierna? Jag förstår att det då kan vara smart att köpa in sig lite åt gången men annars är det väl ingen större mening att köpa på sig utdelningsaktier just nu om man inte tror att det ska överavkasta index?

Om du inte tror utdelningsaktier kommer överprestera index finns det ingen anledning alls att köpa utdelningsaktier. Varken nu eller senare när du vill ta ut pengar.

3 gillningar

Tack, det resonemanget köper jag. Det är ändå något som lockar med att ha de där utdelningarna som plingar till. Men det är ju också ett vågspel då man gissar på vilka hästar som kommer gå bra framöver.

Jag kommer nog starta en liten separat portfölj och jämföra de två över tid. Som en lekportfölj fast med med stabilare bolag.

Alltså utdelning får du tekniskt sett ändå. Det är bara löpande sälja av lite.

Sen spelar det faktiskt heller ingen roll om bolaget delar ut eller inte.

Ben Felix har gjort en video på det:

2 gillningar

Det är mentalt jobbigt (iaf för mig) att sälja av något. Därav har jag en stor andel utdelningsaktier. För de som inte har några svårighet att sälja av innehav är ju indexfonder dock att föredra.

Jag tycker det är konstigt, då en indexfond internt återinvesterar utdelning. Så i praktiken är det ingen skillnad över huvud taget.

Att begränsa sina innehav till bara utdelningsaktier ser jag som att man bara försämrar sin riskjusterade avkastning.