Hej,
Bakgrund.
Jag har sysslat med med aktier några år som inte gått något vidare, sparandet går dessutom trögt eftersom som vi bara har 1 - 1.5 löner i hushållet. Har fast anställning som tjänsteman på byggföretag, men nu när vi bygger vårt eget nya hus har jag haft hjälp av en kompis som är snickare sen 15 år. Jag själv är byggnadsingenjör med snickarbakgrund.
Vi har upptäckt att vi är ett grymt team! Dels är vi duktiga hantverkare men jag har även ritat, projekterat och kalkylerat.
Min kompis vill att vi ska starta byggföretag tillsammans, vilket jag gärna gör, men jag vill inte arbeta som snickare. Tanken är då att han tillsammans med anställda ska snickra och jag räknar, administrerar och… Det som jag vill göra, utveckla och bygga hyresbostäder.
Byggfirman är startad (min kompis själv, eftersom att jag är anställd) och han ska börja bygga upp kapital. När tiden är mogen går jag in i företaget. Vi har goda kontakter på marknaden och 2024 är fullbokat med jobb trots oroliga tider.
Visionen.
Vi bor på en mindre ort i mellansverige, medioker tillväxt, dock som i de flesta orter delvis bostadsbrist. Det borde inte vara svårt att hyra ut rätt prissatta nyproducerade lägenheter. Men kan vi tjäna pengar på det?
Vi är i 30 årsåldern med ganska gedigen erfarenhet från produktion, så vi vet hur man bygger billigt och snabbt. Med låga omkostnader i företaget och ett lågt löneuttag kan vi bygga extremt billigt.
Frågor.
Kortsiktig strategi är att bygga kapital och långsiktig strategi är att bygga upp ett fastighetsbestånd (nyproducerade eller äldre i bra skick). Vi börjar i princip med 0kr på kontot.
Borde vi renovera upp och flippa hus/lägenhetshus. Köpa lägenhetshus och renovera och hyra ut, eller ska vi satsa på nyproduktion direkt eftersom att vi har låg byggkostnad? Var är lönsamheten bäst?
Hur sätter jag priset per m2? Tittar jag på något liknande som vi tänkt bygga fast från 00-talet så ligger hyran på ca 900 m2/år.
Vi har tänkt oss bygga ett hus med 4-6 lägenheter, blandat 2, 3, 4or.
Hur kan jag värdera mitt tänkta nyproducerade lägenhetshus?
Vad skulle vara en bra direktavkastning som vi bör uppnå?
Jag har många frågor men kommer inte på allt nu men vill jätte gärna höra om din resa, gärna från dig som börjat med 2 händer och byggt hyresfastigheter i egen regi.
Tack!