Vi rensar ut fritidshuset och står nu med dubbla gasolgrillar och en liten enkel vedkamin extra. Tänkte bygga en rök av dem och kollar såklart på YT hur göra. Har du byggt en varm eller kallrök mha grill och kamin, tipsa gärna om vilka misstag jag bör undvika!
En gasolgrill är oftast inte tät på samma sätt som en anpassad för rök. Beroende på modell kan det nog vara allt från lätt till väldigt omständigt att åtgärda.
Vad bra att jag pitchade det här så slapp jag lägga massa arbete och inköp av kompletterande mtrl på nåt som inte kommer funka. Då får jag hitta på nåt annat… #tatillvara
Jag och min pappa byggde en rökkåta på landet för några år sedan. Antagligen inte den mest effektiva på att röka då det är lite pyssligt att få rätt temperatur men kul projekt och att röka mycket är den väldigt bra på.
Världsklass ju! Imponerad! Jag håller mig till nivån “red neck” om det blir nån rök öht…Kanske mura liten med tegel/lecasten, måste marinera mina tankar lite nu när det sket sig att använda grillen. Har inte bråttom. Just nu har vi häcken full med att tömma 10 års historik från stugan.
Jag hade förr en liten el-rök, det var ett plåtskåp med en grilltändare som var inskjuten i en bricka i botten, i brickan la jag rökved och allt styrdes av en elektronisk termostat. En gång testade jag att isolera skåpet men det blev “för bra” tändaren gick för lite och det blev då för lite rök, logiskt nog så måste man släppa ut så mycket värme att det finns energi att bränna mer ved. Skrotades i ett svagt ögonblick av städning när jag en period bodde i lägenheten och skulle prioritera vad som kunde magasineras, den fungerade bra annars när den var intrimmad.
Men inte så hantverksmässigt matlagande, jag är egentligen fostrad med en direkteldad rök som kräver typ konstant passning och justering av lufttillförsel vs rökutsläpp. I den typen av rök så sägs det annars att det är enklare att röka i en större rök än en mindre då det blir lite mer naturlig tröghet i regleringen.
Med det sagt så tror jag också att en gasoldriven rök i grill-storlek skulle vara svårreglerad, men möjligen om den konventreras till eldrift.