Skorstenständare och pappersflagor

Någon mer som använder skorstenständare? Jag gör det och gillar det skarpt. Slipper tändvätska och slipper köpa hem speciella kuber etc.

Jag har dock problem med att det blir små pappersflagor som yr runt. Det blir färre flagor när jag eldar upp en kolpåse än när jag eldar reklamblad, fast såna här jag inte alltid till hands. Det är alltså vanliga olaminerade pappersreklamblad, typ Ica Maxi.

Vad använder ni andra, och med vilket resultat?

Bilder på en massa flagor, redo att yra runt när det kommer en vindpust.

Gasoltändning till en Weber kolgrill. Du kan tex använda en brännare av typen som används för creme brulee.

Eller gasolgrill när jag är lat.

Tack för tipset men jag vill använda min skorstenständare, frågan är vad jag ska använda för att få fyr på kolen :wink:

Tändkuber är väl vad som är tänkt att man ska använda till de?
Men det ville du väl slippa.

1 gillning

En sån här säger jag ju :joy:

Jag brukar starta upp grillen med en skorstenständare och använder två tändklossar ihop med lite av en gammal kolpåse.

Som du märkt redan, så blir det mycket färre flagor som far runt av den. Jag använder ganska små bitar av påsen, en bit som täcker gallret invändigt ovanifrån och en liten bit som jag knölar ihop till en liten boll och lägger under röret.

Lägger en tändkloss ovanpå påspappret som ligger på gallret innan jag fyller på briketterna och sen tänder jag tändkloss 2 och lägger den bredvid den lilla bollen.

Då brukar det bli fyr på hela kalaset inom 2-3 minuter och sen väntar jag in att översta lagret briketter blir vita. Sen häller jag upp det försiktigt i grillens koltråg.

Kanske att det finns andra papperspåsar som funkar bra, men jag har ännu inte fått slut på gamla påsar att använda.

Jag köper Julas tändklossar!

1 gillning

Anvönder sen 30 år tillbaks elektronisk grilltändare som ser ut som en doppvärmare… Funkar kanon…

2 gillningar

De gillar jag med! Men jag har inte tillgång till el där jag grillar. :blush:

Ja men då är de svårt å använda en sådan…:wink:

1 gillning

@Melwa jag gör precis likadant! Fungerar jättebra! :slight_smile:

2 gillningar

Brukar använda tomma hushåll/toapappersrullar. Även äggkartong. Det släpper inte flagor på samma sätt.

2 gillningar

Vi kör tändkuber, inget mer, funkar superbra.

1 gillning

Jag kör varianten som @Anonym föreslår.

Det vill säga, jag får fyr på kolen i skorstensbrännaren med hjälp av en gasolbrännare.

Enormt snabbt och enkelt. Ger samtidigt möjlighet att snabba på processen genom att elda på lite extra med gasolbrännaren.

1 gillning

Tack för det utförliga tipset! :slight_smile:

Bara så att jag är med.

1. Lägg ut ett “ark” i botten.
  2. Lägg 1 tändkloss och en boll med en bit hoppknycklad kolpåse på arket.
  3. Lägg dit den andra tändklossen och tänd på den.
  4. Sätt på skorstenständaren, laddad med kol/briketter.

Ska köpa ett paket såna på Jula, tack för tipset! Ska bli skönt att slippa flagorna.

Nästan!
Bollen lägger jag underst i röret, mot mark/galler beroende på var röret står. Då har tändklossen jag tänder och lägger bredvid bollen lite sällskap och lite extra hjälp att tända eld på arket ovanför.

Aha, nu läste jag igen och polletten föll ner!

Testar vid nästa grillning :slight_smile:

1 gillning

Jag har en rektangulär grill, så jag brukar lyfta av grillgallret och ställa skorstenständaren direkt på det kolgaller som står i botten på grillen. Då står det lite i lä och det är liten risk att jag råkar tända eld på marken.

Jag brukar även hälla lite vatten på marken under grillen vid brandriskvarningar. Då det lätt hoppar små kolbitar när kolet hälls över i grillen.

Jag har en rund, men kör, som du, skorstenständaren på kolgallret, det känns mest safe.
Jag har en sån här under grillen, som står på ett trädäck, bra för att skydda underlag och de flesta flagorna stannar där på. Kan rekommendera.

1 gillning

Smart grej! :raised_hands:

Min står på gräset och har trädgårdsslangen 1 meter bort. Så här funkar den lösningen bra! :blush:

1 gillning

Jag brukar knyckla ihop tre sidor ur lokaltidningen (gratistidning). Jag har aldrig sett några flagor.
Tidigt på våren kompletterar jag med en tändkudde eftersom det är svårt att få fart på skorstenen då, p.g.a. kyla och fukt gissar jag.