Bästa grilltermometern

Jag gillar att grilla och är lite picky när det gäller innertemperatur.
I förra ugnen fanns en inbyggt termometersticka som man kunde ställa in tid på.
På grillen har jag haft en extern termometer med sladd till en display (köpt på ICA?), som dock gav upp efter något år.
De senaste fyra åren har jag kört på känn (läs - använder ett finger och bedömer “spänstigheten”) vilket har funkat bra.
Jag har dock funderat på att unna mig en trådlös termometer och har kikat på Webers iGrill (har en Weber-grill så jag är nog färgad där), men såg nu en annons för Meater. MEATER Plus | 50m Long Range Smart Wireless Meat Thermometer with Bluetooth – MEATER EU

Jag vet ju att forumet är en enorm kunskaps- och erfarenhetskälla så jag sträcker ut en hand och ber om hjälp - vad är ditt bästa tips när det gäller grilltermometrar?

Jag provade av en händelse just den ”meater” du länkar till förra helgen. Min upplevelse är att den var bra om man nu ska göra en längre typ barbeque med en enda tjock styckdetalj, men inte lika bra om man snabbt vill kunna kolla typ fem ryggbiffskivor eller kycklingfiléer. För detta har jag Webers enklaste digitala termometer som är snabb och precis. Och billig, kostar typ 250:-.

Wow, så kul att du provade den. Mitt behov är helt klart oftast mindre köttdetaljer och då funkar en “instant”-termometer, men så fort jag har gäster så fastnar jag med dem och glömmer bort köttet… Så det vore toppen att ha något som piper/plingar eller liknande.

Jag får nog helt enkelt dra med mig gästerna till grillen istället, så får vi hänga där.

Tack för din input!

Har en, som funkar bra. Speciellt när man behöver flera termometrar i samma grillning.
Dock så använde jag den mest när jag just köpt den.
Nu använder jag Webers handhållna termometer mest. Den funkar kanon och läser tempen snabbt. Betydligt billigare dessutom!

Har också en Weber iGrill, tycker att den är mest användbar när man har en större köttbit och vill sätta sig någon annanstans än ute vid grillen. Då kan man ju följa grillningen i telefonen.

3 gillningar

This.

1 gillning

Det här funkar alldeles utmärkt utom vid extremt tjocka fläskbitar.

1 gillning

Tyckte jag med. Sen lärde jag mig att skillnaden mellan en kycklingfilé på 69,5 eller 70,5 grader kan vara skillnaden mellan fantastisk och halvtrist mat.

2 gillningar

:+1:t2: Riktiga kockar använder termometer! Matlagning är en materialsport…..

2 gillningar

Det är ju bara att konstatera att förrätter vid middagsbordet och häng i vardagsrummet går bort. Nu får det blir snittar & snacks vid grillen istället så att jag inte förstör köttet pga ouppmärksamhet. Här är det verkligen graderna som gör den stora skillnaden.

Får man fråga grillexpertisen vad ni har på händerna när ni grillar? Känns som att många vantar blir så klumpiga, men det är kanske fysiskt omöjligt att få nåt relativt smidigt och som ändå tål lite värme?

Thermapen för att snabbt sticka småbitar.

För långkörning skulle jag säga att det spelar mindre roll vilken du väljer. Fundera över hur många prober du vill ha, vill du kunna mäta gallertemp (den som sitter i locket är inte så pålitlig) är det bra med en probe anpassad till det. Räcker blåtand eller vill du ha wifi så du kan kolla när du är längre bort?

Är det en smartare termometer är det skillnad på apparna, googla lite och se om appen passar dina behov (personligen bryr jag mig bara om att kunna ställa måltemp, men många har färdiga inställningar för de flesta vanliga köttbitar, åtminstone Webers kan visa grafer över hur tempen varit över tid).

Köper du en igrill så tänk på att trean bara funkar med Webers nyare grillar som har uttag för den, annars är det tvåan du vill ha.

https://amzn.eu/d/5eVz9L3

1 gillning

Med risk för OT; jag kör allt i sous vide innan grillning. :slight_smile:

Biltemas svetshandskar funkar till allt! :slight_smile:

3 gillningar

Engångshandskar vid beredningen i köket ”beroende på vad som ska grillas” Sedan blir det grilltång.
Brukar gå att lägga det man ska grilla så att man slipper ha händerna just över elden.

Har dock sett sådana som snackar om smedhänder, och med en öl i ena näven och den andra används som grilltång utan handske. :flushed:

1 gillning

Älskar min Meater… ett av mina bästa köp. Skönt att slippa sladdar o att appen plingar till 5 minuter innan den når rikttemperaturen.
Enda nackdelen är som sagt att den inte funkar för “momentanmätning”

1 gillning

En öl i ena näven och en grilltång i andra.
På gasolgrillen blir det inte så sjukt varmt.
Och på klotgrillen har jag bara upplevt det för varmt en gång, när min svåger laddade den med nästan en hel påse briketter.

4 gillningar

Tack för utförligt svar. Det lutar åt att det få bli en Thermapen eller annan momentanmätare.

1 gillning

Ingen annan, kör på en Thermapen. Jag har själv en termometer från Professional Secrets och den är riktigt bra. Sägs till och med vara lite snabbar än Thermapen men det kommer aldrig hålla lika länge som en Thermapen då den inte är lika robust.
Då kan man ju undra varför jag har min termometer från PS? Priset - kunde köpa en för drygt 500 kr vilket avgjorde saken vid inköpstillfället.

1 gillning