Min syster och hennes sambo har införskaffat en grill från Weber: Weber Q1400 | NetOnNet. Min syster menar på att autentiska grill smaken försvinner vid användning av en elgrill samt att hon menade på att det inte är värt köpa en så dyr elgrill.
Vi hade Webern när vi bodde i lägenhet och tycker den var fantastisk. Tricket är att låta den värma upp sig i 20-30 minuter på maxvärme innan man börjar grilla. Lägg inte på för mycket på en gång heller.
Smakade grillat.
Edit: Viktigt att locket är stängt under grillningen också!
Jag hade om möjligt försökt köra gasol, det osar inte mer än en elgrill. Elgrill är typ som att steka på en spis.
Om inte detta går så är Q-serien från Weber svårslagen som elgrill, förutom priset då.
Å andra sidan beror det på hur seriös man är i sitt grillande. Jag kör BBQ på en kolgrill med smoker-rör, men använder oftast min vanliga gasolgrill (Weber Genesis) för det mesta från burgare till kött och grönsaker. Men så har jag en stor altan till villan där jag kan stå och grilla och osa.
Svärfar grillar sällan annat än wienerkorv och är hur nöjd som helst med sin Weber-elgrill. Den står på den inglasade balkongen ca 1,5 m från spisen inne i lägenhetens kök och korvstackarna hade legat lika bra på en stekpanna
Jag har en Weber Q1400 och använder den varje vecka. Den är otroligt bra. Jag har även haft kolgrill tidigare och jag har även en större Weber gasolgrill.
Jag uppfattar skillnaden mellan olika typer av grillar som överdriven men samtidigt beror det nog på vad man ska grilla. Vi grillar mest fisk, räkor och grönsaker.
Elgrillen är inte den mest sofistikerade typen av grill. Sådant som indirekt grillning eller rökning funkar inte. För vanlig grillning är den dock jättebra. Vi brukar ta med den på semestern och den är jättebra där också.
Grillsmak uppstår genom att fett smälter och droppar ned för att förångas mot en värmekälla. Var den värmekällan får sin energi från har ingen betydelse.
Hur skulle du säga att Q-serien är jämfört med Genesis?
Jag hade en Genesis 320(?) innan och jag älskade den. Flyttade dock till lägenhetn och den tog för stor plats. Sålde den och införskaffade en Weber Lumin Compact men den ryker något grönjävligt. Jag kan inte grilla något som är marinerat, utan får nöja mig med rub. I Genesisen så skyddade favorizer-skenorna att inte fettet droppade ner på gasolrören. Jag är verkligen missnöjd med Lumin Compact och behöver hitta något annat, dock tolkar jag det som att Lumin ska vara bättre än Q-serien.
För de ändamål vi använder Q1400 till så är den likvärdig. Själva grillfunktionen är fullvärdig. Med gasolgrillen kan man leka mycket mer. Vill man bli grillmästare så är gasolgrill ”the way to go”. Där kan man anpassa och kontrollera grillningen på ett oöverträffat sätt.
Själva funktionen hos Q1400 påminner egentligen mer än min tidigare kolgrill från Weber än om gasolgrillen. Något jag uppskattat med elgrillen är att grilla bläckfisk i Grekland. Det blir en djupt rökig smak. Man skulle kunna tro att rökigheten skulle komma från kol men så verkar det inte vara.
Jag grillar minst en gg/veckan året runt och älskar att laborera på grillen så elgrillen känns lite mesig, men mest stör jag mig på att den ryker så mkt mer än gasolgrillen.
Har kört en Grandhall E-grill några år. Sjukt nöjd med denna. Den har en lite annorlunda konstruktion med dubbla IR-halogen-element som värmekälla. Bra tryck i värmen men nu har ena elementet gett upp, och reservdel är dyrare än en begagnad Weber.
Kommer troligtvis att köpa en Napoleon PRO285-E. Den har fördelen att den har ett ordentligt isolerat lock, inbyggd termometer och möjlighet att köra hela tråget i diskmaskin!
Överlag så är mitt intryck att grillvärlden är full av förutfattade meningar, oftast av gubbar som vet bäst. Gasol har ju varit mobboffret i grillvärlden under lång tid. Men så kom elgrillen. Då kände team gasol att det var läge att teama upp med eldgänget. Samtidigt snodde de argumenten från elgrillarna – värmekällan är oväsentlig – det är temperatur och avstånd till värmen som spelar roll.
Men helt ärligt. Vem kan känna skillnad på en grillad bit från en gasolgrill och en elgrill?
Sen säger jag inte att elgrill är det bästa som hänt grillvärlden. Du kan liksom inte köra en riktigt BBQ, grilla indirekt eller röka saker riktigt bra på en elgrill. Men personligen så har det varit en gamechanger att köpa elgrill som är startklar på några minuter med ett knapptryck.
Det skulle helt klart vara möjligt att få till men det är mer tveksamt om det skulle finnas en marknad för det. Man kan så klart grilla indirekt på elgrillen om man vill men då blir det bara det.
Det det du visar ser ut att ta hela utrymmet. Om man stänger locket blir det varmt. Förstår inte riktigt hur man skulle kunna grilla direkt och indirekt parallellt.
Poängen med indirekt grillning är normalt att man kan göra den parallellt med den direkta grillningen, alltså kanske värmehålla grönsaker eller andra känsligare sakerna samtidigt som kött/fisk grillas för fullt. Är man ok med att göra en sak i taget går det ju bra att köra indirekt grillning på en elgrill.
Jag är tveksam till att det fungerar men kanske finns det någon sådan produkt, alltså som skulle möjliggöra både direkt och indirekt grillning samtidigt på en elgrill.