Tips på elgrill

Det behövs ingen särskild produkt.

En sån här upp och ner löser det t ex (eller annan storlek om det behövs):

https://www.ikea.com/se/sv/p/koncis-ugnsform-rostfritt-stal-90099054/

Nu är det givetvis inte en lösning jag rekommenderar till någon som primärt vill kunna grilla mycket både direkt och indirekt.
Men måste man förhålla sig till en liten grill finns det enkla lösningar för att få ett dugligt resultat.

Tycker man märker ganska tydligt skillnad på elgrill jämfört med gasol och kolgrill. Har gjort blindtest med vänner, och man får inte riktigt heller samma stekyta.

Mellan gasol och kolgrill är det svårare och skillnaden är minimal.

Det beror på effekten, inte bränslet.

2 gillningar

Jag har en liknande form hemma. Jag kanske skulle prova helt enkelt.

1 gillning

Kollar man upp grilltest på nätet så märker inte folk skillnad alls vid blindtest. Använde ni en elgrill av Weber?

Gör det.

Har man en pizzasten eller liknande kan det med fördel användas också, det handlar bara om att blockera den direkta värmen från brännaren/elementet och/eller öka avståndet till den.

Kika på deflektorstenar till en kamado för att förstå principen.

Det låter som en bättre modell än den där tunna formen. Värmen lär tränga igenom rätt bra där ändå.

Ja jag trodde inte vi skulle märka skillnaden, ja en weber elgrill.

Men ska erkännas att vi grilla väldigt mycket i vår omgivning och har även sett test på erfarna ”grillmästare” på youtube som märker skillnad direkt.

Men just gasolen och kolgrillen var svårare att känna smakskillnader. Där gick det i princip inte.

okok ska köpa grill nu till sommaren och kollar på elgrill just för att slippa hålla på och mecka, så försöker övertyga mig själv att de funkar lika bra :wink: :smiling_face_with_tear:

Kör på en elgrill, så stor skillnad tyckte jag inte det var. Blir riktigt gott i det med. Oftast är man så hungrig när man grillar så man pallar inte vara finsmakare…

Har själv en gasolgrill men då har jag stor trädgård och altan så kan hålla på med allt sånt där.

Har en klotgrill också men använder den aldrig tycker det är för mycket process.

1 gillning

Det är en helt vettig modell att köpa en begagnad elgrill, åtminstone om det handlar om Weber eller liknande kvalitetsmärke.

Jo det finns det. Jag har en sån modell själv.
Om du citerar hela min meningen, så skrev jag att det inte blir riktigt bra. Detta för att man tappar totaleffekt när man slår av ena elementet. Jag tycker personligen att gasolgrillar är mycket bättre på att hantera olika zoner. Men det är klart, gör man en sak i taget så fungerar det fint!

Du tappar effekt på exakt samma sätt med en gasolgrill när du stänger av brännare.

Ja men då är det väl ingen skillnad då.

Jag har grillat mer första året med elgrill, än vad jag gjort på 10 år med kolgrill.
Köp och testa. Begagnad i värsta fall. Du kan alltid sälja den igen.

1 gillning

Kan det ju vara, men då beror det på annat än om det är el eller gas.

Antalet brännare eller element gör ju stor skillnad på effektförlusten.
Har du två blir det 50%, har du fyra och stänger en blir det 25% t ex.

Ska flytta till lägenhet och där får man bara ha elgrill. Sneglar lite på en Weber Pulse 2000. Kom gärna med tips på bra elgrillar. Ska dock behålla min gamla koleldade Weber. Man kanske orkar dra ut den på gården någon enstaka gång.

image

Kommentar från moderator: Inlägget ihopslaget från en annan tråd.

Går att få till en bra grillyta inne på elgrill också, här är bra tips:

1 gillning

Webers Pulse-serie är ok. Som alltid med Weber dyrt men funkar.

Fantastisk dokumentär.