Hej
Har ni tips på en bra och prisvärd gasolgrill? Vi är två i hushållet och grillen kommer stå ute året runt eller i ett oisolerat förråd. Vill inte lägga för mycket på en grill eftersom det är grejer att göra med radhuset plus att vi väntar på bebis. Vilket kostar pengar. Har kollat begagnat men de jag hittat har inte varit så fräscha. Kollat på weber med men tycker det är dyra.
Tycker weber spirit ii e-210 känns vettig, vet av en som har en weber som är 20år gammal med samma design. Vet inte av andra alternativ men viktigast är väl att ha väderskydd och att ta undan den på vintern/underhålla.
Begagnad Weber säljs ibland billigt av någon som flyttar.
Renoverade vår 20år gamla Weber häromåret. Lätt hitta delar och funkar toppen igen även om utseendet börjar falna. (På vår Weber är det mesta rostfritt eller aluminium så de rostar inte)
Körde någon billig Landman och liknande först men efter 2-3 år så började de gå sönder.
Instämmer helt.
Har en Weber Genesis som stått ute under skydd i 7-8 år, inte en rostfläck. Ser ut som ny.
Farsan har en Weber Spirit som är säkert 15 år. Han förvarar den i garaget på vintern. Ser rätt ny ut.
Grannen köper en ny Landmann typ vartannat år…
Broil King 420 tycker jag är en riktigt prisvärd gasolgrill. Hygglig storlek, bra brännare (x4) som både kommer upp snabbt i temperatur och till tillräckligt höga temperaturer. Inga särskilda funktioner i övrigt men mycket kompetent för de flesta användningsområden.
Instämmer i att Weber är bra. Det finns ett antal andra märken som håller vettig kvalitet men något billigare är knappast bra att välja.
En bekant kör med en Q1000 gasolgrill. Den har fördelen att den går att ställa i förrådet eller tas med på semestern. Det är en bra men ändå enkel grill. Det är inga konstigheter att köpa dessa begagnade men de går åt på en gång. Att hitta en förutsätter alltså bevakning.
Min far grillar mycket och har ett par grillar. Han köpte en Q1000 och var grymt besviken, den hamnade på blocket snabbt. Jag hade kört på en begagnad grill från Weber eller Broil King med klassisk gasolgrillsform.
Mer allmänna tips, fundera på hur mycket grillyta ni vill ha / behöver och hur många brännare (dvs möjlighet till olika temperaturzoner, indirekt grillning).
Sidobrännare för att ha kokplatta?
Min bekant grillar också mycket. Jag har provat Q1000 själv och den har fungerat bra. Sedan har den en enklare funktion, lite som en billig kolgrill men av betydligt högre kvalitet. Om man vill grilla på mer avancerat sätt passar den inte. Man behöver utgå från vad man har för behov och planer. Att bara generellt prata om enklare modeller som dåliga är inte riktigt rättvisande. Snarare är det väl vettigt att börja med en enklare modell. Om och när man sedan vill bli mer avancerad kan man alltid sälja av den enklare grillen. Har man köpt den begagnad så blir nettokostnaden sannolikt noll kronor.
Jag har varit inne på att det ska vara tre brännare. Behöver ingen kokplatta. Vi är två men kanske får besök av lite vänner ibland. Men två brännare typ e210 weber kanske räcker ?
Räcker som i att det kommer gå att grilla, absolut
Antalet brännare (om man inte har sear station, eller vad det heter på andra märken än weber) brukar hänga ihop med ytan. Personligen skulle jag hellre kikat på E310 pga hur liten E210 är.
Jag har en Genesis som stått ute utan tak och överdrag året runt i 12 år.
Nog för att den inte ser ut som ny längre men den är inte rostig.
En Performer som stått likadant i 14 år, inga problem med den heller.
Ytterliggare två 57’or finns utan rost, de har dock stått blandat ute och inne genom åren.
Vill man bara grilla lite flintastek eller skivat kött så funkar den nog Q-serien helt okej, men lägger du på en hel kyckling kan du typ inte stänga locket, och vill man laga mat till fler än fyra så kommer man sakna ett galler att lägga det man grillat för att hålla varmt så att alla kan äta varm mat samtidigt. Då tycker jag man kan köpa en begagnad Genesis eller Spirit redan från början så kan man lätt komplettera med t.ex rotisirri eller grilla flera saker samtidigt (t.ex grönsaker och kött) och inte behöva fundera på om locket ska gå att stänga om majskolven ligger långt ut mot kanten.
Att renovera upp en 3-brännars grill från Weber kostade oss ca 2000kr om jag minns rätt.
3 nya brännarrör
5 vinklade flavorizerplåtar
1 ny tändare
1 ny droppbricka
1 sats aluminiumbyttor till droppbrickan
något mer
Tog en timme drygt att fixa och då fick jag även sversa fast flera rader som lossnat på det rostfria gallret. Sen lite rengöring på det.
Så även om det mesta av innehållet hade gett upp och många säkert ser de som slut så blir de som nya funktionsmässigt för att grilla.
Annars kan man bygga en själv på en eftermiddag som jag gjorde av en gammal släckmedelstank. Funkar även med en hydrofor eller kompressortank. Lade tanken på ett snurrställ med hjul =enkelt stå och kapa upp rakt med vinkelslip! OBS viktigt veta att inget explosivt/gas finns i bara. Byggde den flexibel i storlek för art kunna ha som eldningstunna också
Jag hade exakt denna grill förut men var besviken. Det var alldeles för dåligt ”tryck” i grillen för att nå bra resultat för kött. Hade man tex en skiva entrecote så tog det relativt lång att få en fin yta. Och då var köttet redan well done/överkört. Fick därför börja lägga kylskåpskallt kött på grillen. I övrigt var grillen toppen, men skulle absolut inte rekommendera den pga ovan anledning.