En till "Har jag råd med huset tråd" pris 10,5 milj

Situation:

Radhus 50tal kostnad 10.5 miljoner.

Insats 4.2 = lån på 6.3 milj ca 60 %.

Pantbrev/lagfart finns undanlagt.

Fjärrvärme, stora renoveringar utförda (dränering, fönster, tak)

Bakgrund:

43m lön 96 000. Jobbar ca 90 %.

40k 45 000. Jobbar ca 80 %.

Utöver detta ett eget företag som drar in ca 300 000 per år brutto.

3 barn mellan 2-10 år.

Tillgångar på bankkonto/fonder: ca 1,4 milj.

Så sammanfattningsvis inga större renoveringar planerade inom närtid men det behövs ju köpas en del möbler etc då vi flyttar från mindre.

Intresserad av vad ekonomiintresserade/kunniga har att säga då dessa saknas i min egen bekantskapskrets. Vill höra era åsikter!

2 gillningar

Är väl inga konstigheter med den kalkylen, finns ju goda marginaler. Ni kan ju gå in med ett par 100k lägre och ha som buffert om det känns läskigt.

2 gillningar

Tuta och kör, bara boendet motsvarar era behov och drömmar. Har rätt liknande situation själv, inte riktigt lika bra kalkyl. Aldrig ångrat.

3 gillningar

Vi köpte vårt hus med sämre förutsättningar, bara kör på! :slightly_smiling_face:

Rent generellt kan man säga att om banken ger lånelöfte så är man ganska safe. Kan inte tänka mig att ni har haft problem med det.

3 gillningar

Goda löner och fina buffrar, så ni kommer kunna dra runt det även om räntan går upp. Antag 5% ränta så blir likviditeten:

Ränta: 6 300 000 × 0,05 = 315 000 kr/år ≈ 26 250 kr/mån
Amortering: 6 300 000 × 0,02 = 126 000 kr/år ≈ 10 500 kr/mån
Ränta + amortering: 26 250 + 10 500 = 36 750 kr/mån

Så under räntetoppar kommer det gå långsammare med månadssparandet på börsen, men ni lär fixa det om inte inte ska öka era livsstilskostnader (lantställe, båt, osv) i övrigt och håller er friska.

Möjligtvis kan du kolla genom janbolmeson’s avsnitt #332 avsnitt om försäkringar utifall någon av er går bort eller blir arbetslös.

2 gillningar

Spelar det någon roll om man har Eisaa Peitäävärme eller ett nollenergihus när man lånar 6MSEK och har en amotering på 100 000 per år?

Säger inte att ni inte har råd, tvärtom

Men jag hade inte jagat kronor i billigaste bredbandet om man säger så…

I synnerhet med en bissyssla (företag) som drar in motsvarande en halvstor renovering per år.

Ni kommer nog uppleva en förhöjd livskvalitet så kör på det.

2 gillningar

Den enda risken banken tar är att du beviljas skuldsanering och för det krävs extrema värdeminskningar på bostaden samt något som tvingar dig att sälja.

2 gillningar

Bara att börja buda! Gissar att ni står tryggt med bägge fötterna i den övre medelklassmyllan så Big Green Egg -grill och andra radhusaccessoarer har du säkert redan koll på :smiley:

2 gillningar

Haha fyfan vad simpel man är. Spoiler; har redan köpt huset. Men ville få ärliga svar!

Redan lagat läckande rör, köpt ny diskmaskin (trasig ikea) och ny blandare (läckte) första månaden.

Beundrat grannens Kamado grill också, men kan efter denna kommentar inte förmå mig inhandla en själv😂

4 gillningar

Alltså, har helt missat det här med Big Green Egg. Var tvungen googla:

https://www.bagarenochkocken.se/v/big-green-egg/

Alltså, känner mig sjukt nöjd med min budget-Weber. Ska aldrig mer klaga på att min Genesis var dyr. :laughing::see_no_evil_monkey:

nästan att jag ska gå och vecka Caroline och säga titta så mycket pengar vi tjänade på att ha webern. :sweat_smile:

5 gillningar

Gör det inte, det kommer utmynna i en ny variant av V70 vs Tesla med avancerade excelark om hur billigt det skulle vara med ny grill… :wink:

4 gillningar

Alltså, jag förstår inte. Du får ju det låta som ett problem…