Står här på morgonen och kokar gröt och inser att det sannolikt hade varit otroligt enkelt att bygga en induktionshäll med “koka inte över”-funktion. Typ en accelerometer inbyggd i plattan som känner av när kastrullen börjar “bubbla”, en liten trådlös flottör i kastrullen som kommunicerar med plattan eller förstås en termometer eller något mycket smartare. Förstås ska man kunna välja mellan “koka inte över”-läge och stekning/stormkokning.
Men har aldrig hört talas om den typen av produkt. Finns det? Varför inte?
Ja, det finns spisar som inte kokar över. Alla spisar. Det är innehållet i kastrullen som kokar över.
För att det är meckigt? För att man inte bör lämna köket när man lagar mat? För att platta hällar är superenkla att rengöra? För att det blir dyrare? För att det fortfarande är mest män som frossar i meningslös teknik och fortfarande fler kvinnor som sköter matlagningen?
Min spis är från 1994 och jag har lagat mat på den sedan 2003. Jag ser inget som helst behov överhuvudtaget.
Du missbedömer möjligheten att tjäna pengar på den här gruppen. Titta bara på kolgrillar. Du har säkert en Biltema-grill från 2012 för 249 kr och har inte insett att du behöver både en Weber, en Kamado Sumo och en pizzaugn
Jag förstår hur du tänker, men skillnaden är att vid grillen tycker varje rundlagd medelålders man i Sverige att han är kung. När det kokas ris i köket en regning novemberdag är det inte lika kul med teknikprylar, för grannarna ser dem inte heller.
p.s. Jag vet inte om min grill är från Biltema, jag tror inte det. Den blev iaf inte använd den här sommaren.
Menar du spis som i fristående enhet med häll och ugn? I så fall är utbudet sämre.
Men menar du en inbyggnadshäll finns ex denna:
Den har något som heter steksensor pro för du kan ställa temperaturen på plattan och inte bara ett visst effektläge. Då håller hällen samma temperatur i kokkärlet hela tiden.
Vore det inte härligt att slippa tänka på att justera värmeinställningarna medan du lagar mat? Aktivera fryingSensor Pro för att bibehålla en jämn värme i pannan – välj bara en av de olika 11 temperaturinställningarna, från 70 °C-220 °C. Den smarta sensorn kontrollerar temperaturen och undviker att något bränns vid, för utmärka resultat varje gång.Nu kan du njuta av friheten i att kunna fokusera på dina gäster utan att oroa dig för att maten bränns vid.
Jag hade absolut sett nytta med en spis som övervakar kastrullerna. Handlar inte om att man vill lämma köket utan snarare att man kanske vill kunna hacka grönsaker eller duka utan att man får vatten över hela spisen. Det går oftast bara på ett par sekunder från att läget är ubder kontroll till att det kokar över.
Min billiga portabla induktionsplatta har en termometer som mäter värmen (på undersidan av kastrullen tror jag). Man kan ställa in den på 60 grader, 80 grader, 100 grader, 120 grader, osv, så ändrar den styrka som det behövs. Det är inte superprecist, men för att sjuda är 80 rätt bekvämt.
Jag köpte nyligen en induktionshäll från AEG, alltså Electrolux. Den har en funktion som ska känna av när det börjar koka och då sänka temperaturen. Dock står det i manualen att det i princip enbart fungerar med vatten. Det är ju mjölk som kokar över så fort man vänder ryggen till… så utvecklingspotential finns.
Och resten av invändningarna då? Hur mycket är du villig att betala för den funktionen? Tänk på aaalteeernaaatiiivkooostnaaadeeen! Då menar jag inte bara att prylen kostar mer från start utan också hur länge extra funktioner håller över tid osv.
Men som skrivet; det verkar ju finnas en lösning redan. En utan kladdiga flottörer och knasiga sensorer.
Jag har en liknande, strömmen bryts till spisen efter 30 minuter, om man inte satt på en magnet. Den ska också slå av om spisen blir för varm. Fick dock tejpa över sensorn för detta, för kunde inte ens steka pannkakor med den på. De modernare kanske går att justera bättre. Min är cirka 8 år gammal.