Fick lära mig vikten att ta hand om sina stekpannor, för att ska hålla länge. Tipsen jag fick av en anställd på IKEA var
Ha inte för högvärme, växla upp värmen gradvis.
Variera användning av stekpannor, fördela ut slitagen genom att variera användning av stekpannor
Diska stekpannan när den är avkyld
Använd diskmedel endast på teflonpanna
Torka av ditt kolstål annars riskerar den att rosta
Jag valde köpa en kolstål panna från IKEA, inbränningen har varit en hantverk, som har tagit tid. Brände in kolstålet med rapsolja, det fungerade inte så bra, det blev ganska ojämnt. Istället valde jag att bränna in med linfröolja, detta blev ett bättre resultat slutligen. Nackdelen med kolstålet, måste ha tålamod för att få uppvärmen.
Jag siktar nu mot köpa en gjutjärnspanna.
Ni på forumet, kan ni dela erfarenheter med era stekpannor?
Gjutjärn är det absolut bästa du kan ha imho. Dessutom får du i dig märkbart mer järn - vilket är bra för vissa som blöder mycket och bra för mig som vegan
1 gryta
1 stekpanna
1 pannkakslagg
Grytan kan du nämligen också steka i, samt baka bröd i osv.
Men den där jävla inbränningen? Jag blev aldrig kompis med den. Men eftersom jag har ett jäkla gjutjärn, så lade jag den rätt på grillen ute och bara köttade på lager efter lager med rapsolja.
Sedan dess har den varit felfri. Grytan min är perfekt och inbränd från start tror jag. Plus att jag då och då har kokt ett lager olja däri längre stunder.
Men hur använder man gjutjärn?
När du börjar laga mat, ställ järnet på en platta och värm. Jag värmer på nr 5 av 9.
beroende på, så tänk på att gjutjärn behåller bra med värme länge och är segsänkt i temp
Kör gjutjärn så länge du har kraft i armarna sedan får det bli kolstål. Håller med om att gamla gjutjärnspannaor och grytor ofta går att köpa på loppisar (även om priset har stigit lite där)
Gjutjärn är bra men kräver en del underhåll vilket är lite besvärligt. Tacos är helt värdelöst t ex då tacokryddan sätter sig rejält, dagen efter får man äckliga tacos pannkakor. Då får man rengöra och bränna in ny yta igen. Så numera steker vi tacofärs i kastrull istället. Bästa inbränningen har jag fått av att slänga gjutjärnet på grillen under sommaren. Sen köpte jag ett plattjärn på city gross i våras för 100kr. Plättarna blir bra men handtaget är helgjutet och således värdelöst då det blir jättevarmt.
Teflon är bra när de är nya men de håller ju bara något år så det har vi slutat med.
Kolstål är jag sugen på alternativt tunnt gjutjärn. Gjutjärnet vi har idag var min farmors och är typ 50 år gammalt. Fick svarva botten plan då den slagit sig. Väldigt stort och tungt, besvärlig att diska i vår diskho som är i porslin.
Har kört gjutjärn senaste 25+ åren. Brukar skämtsamt säga att jag kommer testa något annat så fort de går sönder.
Diskar dom med diskmedel, oljar in dom lätt efter diskning och torkning, har två ministekpannor, en pannkakslagg, en stekpanna, en plättlagg och en gryta.
När jag dör lär de gå i arv till syskonbarnen.
Giftfria, oförstörbara, ger bra stekyta, är lättdiskade när de är väl inbrända och kostar nästan inget att köpa på loppis.
Tomatbaserade produkter och andra råvaror med hög syra brukar inte funka så bra i gjutjärn då det dels har en tendens att förstöra inbränningen men också dra ut lite väl mycket järn i maten, kanske bra ifall man har järnbrist.
Finns nog ingen stekpanna som innehåller Teflon idag. Men jag förstår. Någon slags beläggning pratar vi om.
För egen del använder jag oftast min Scanpan CTX. Den tål metallverktyg och att rengöras med Svinto. Kanonpanna helt enkelt!
Sen har jag gryta, stekpanna och grillpanna i gjutjärn. De är också helt fantastiska. När jag väl bränt in de korrekt. Riktigt tunt och jämnt lager rapsolja och högsta värmen i ugnen så blev det perfekt. Men det ryker som på bilderna från Katowice när jag var barn. Diskmedel är inga problem att använda. Det är förlegad info att det skulle förstöra beläggningen. men däremot får den inte stå blöt om du vill undvika rost.
Just det, har även en mini-variant i gjutjärn. Perfekt för ett ägg, eller för att rosta nötter till frukosten, eller slänga på grillen när det behövs.
Varför? Blir det bättre? Själv får jag mycket bättre resultat i gjutjärnspannan. Brukar parallellköra ”teflon” och gjutjärn när det är pannkaks-race här hemma.
Varför gör du det inte? Det är inte lut i diskmedlen längre. Det var därför den äldre generationen inte diskade gjutjärn med diskmedel. Idag går det utmärkt.
Gjutjärn tungt och faktiskt inte så hälsosamt som man tror
Lättviktgjutjärn tappar ytan vid för varm temp och går ej i maskindisk
Teflon är smidigt men giftigt vid repor.. ändå föredragit det många gånger men nu.. har hittat den heliga gralen!!
Rostfritt stål!! Köper dem på ikea och de går i maskindisk samt tål höga temperaturer och dessutom blir de non-stick. OBS man måste använda dem som videos på YouTube visar. Annars kan det fastna lite.
Otroligt nöjd, inga gifter. Hållbart. Njuter varje gång istället för att köpa ny stekpanna en gång i halvåret. många restauranger använder också rostfritt stål ja hiss varför!! Ägg pannkakor och rubbet går toppen att steka. Och inga mer kemikalier!
Jag kör också rostfritt, för att kunna diska i diskmaskin.
Jämfört med teflon har jag sänkt värmen (Teflon kanske inte heller behövde så varmt) och har på mer fett. Typ värme 7/9 i början och sen 5-6/9. Brukar värma upp långsamt, men vet inte hur viktigt det är på rostfri.
Har sabbat till kolstål med tomatsås
uppdatering: Har märkt att i rostfri så fastnar vissa saker lättare. För mig har det hjälpt att vänta 2 min mellan varje gång jag petar på dem.
Använder främst en kolstålspanna från Kockums jernverk, alltså en modern sort. Den fungerar bra till det mesta. Man behöver förvärma plattan för att resultatet ska bli bra.
Sedan har jag också några plattor med olika sorters beläggning. Min sambo använder dem oftast eftersom hon uppfattar kolstålspannan som svår.
Jag vet på rak arm inte vad jag skulle kunna göra bättre eller annorlunda. Kolstålspannan fungerar i allt väsentligt som gjutjärn och är av en tjockare och mer robust modell. Det finns även kolstålspannor av enklare typ som är tunnare. Vi har en sådan också men jag har inte kommit igång med den riktigt.
Tycker inte det riktigt stämmer om man har en väl “inkörd” stekpanna. Har ett gäng här som är svarta och blanka och det enda jag behöver göra är att ta ett varv med diskborsten under varmt vatten så är de som nya. Skulle något mot förmodan någonsin fastna så räcker det med lite grovt salt och trettio sekunders skrubbande, men det är väldigt sällan.
Kör gjutjärn för plättlagg och normala stekpannor, kolstål för en riktigt stor stekpanna, och har en teflonpanna för ägg. Ser teflonpannan som “disposable” så har lärt mig efter ett antal år att bara köpa en billig från Ikea, den håller lika länge som en för 1000+ kronor.
Gör kanske fel. 95% av gångerna funkar den bra sen ibland blir det bara skit, allt fastnar och går sönder. Då är det bara att skrubba rent och bränna in igen så blir den bra dock. Men det är störigt när det sker.
Kan också vara att vi är för snåla med fettet ibland. Typ steka tofu kräver mycket fett.