Med den smet jag gör (som inte dryper av fett) så funkar teflonpannan bättre.
För att? Att de inte släpper så mycket järn som folk tror vet jag, men finns det några påstådda risker?
fniss
Rent generellt så kräver vegetariska rätter mer fett eftersom basvarorna sällan innehåller mycket av detta. Det är iaf min erfarenhet. Tur att man bor mitt bland rapsfälten!
Har tidigare haft Gastrolux men de håller ca 2år. Efter det körde jag Scanpan CTX, grymt mycket bättre pannor men livslängde är ändå begränsad. Nu kör jag Scanpan CS+… helt magiska stekpannor. inget fastnar och tål melallredskap. Hållbarheten är bra, de ser fortfarande helt nya ut inuti pannan efter 2 år. utsidan har fått lite patina.
Jag har även gjutjärn men det använder jag nästan aldrig. Har inte riktigt blivit kompis med dom.
Jag har lite olika varianter hemma, alla har de sina för- och nackdelar om man ska vara helt ärlig. Ska man bara steka några köttbullar eller ett par korvar lite snabbt, utan ha några ambitioner att skapa ett gastronomiskt mästerverk, så åker non-stick-pannan fram.
Den bästa all-round-pannan vi har är dock den rostfria. Funkar för allt och går dessutom i diskmaskinen efteråt. Har hållit i 10 år. Skulle kanske plocka fram en gjutjärn- eller kolstålspanna om jag ska steka någon finare köttbit, men mest för att det “känns” rätt att använda dem och man får en lite bättre yta kanske. Smakmässigt är det ju ingen större skillnad.
Som många skriver så är gjutjärn bra, även kolstål är bra och många uppskattar kolstål då de inte är så tunga.
Men jag vill också slå ett slag för rostfritt. Bra till mycket speciellt då man vill gå vidare efter stekning och göra en sås. Rostfritt kräver att man håller lite koll på värmen då fastnar inget. Gör man fel fastnar det något otroligt.
Har alla varianter hemma. Kolstålswok, gjutjärnspanna, stekpanna i rostfritt stål och panna med beläggning (scanpan).
Den enda som jag verkligen är 100% nöjd med är den i rostfritt stål. Det är verkligen inte så svårt som folk påstår att använda, kräver i princip ingen skötsel, tål vad som helst.
Kolstålet är definitivt det som är svårast att använda och sköta. Kräver långsam uppvärmning, varsam rengöring och behöver både torkas supernoga varje gång, och oljas in lite då och då.
Gjutjärnspannan är lite liknande, men jag upplever att den är lite mer förlåtande. Tung som ett as givetvis.
Pannan med beläggning använder jag i princip bara till att steka ägg och laga pannkaka. Mest för enkelhetens skull.
Gjutjärn mår ju bra av att vara fylld med fett. Så man lixom får fettstekningen automagiskt. Att använda diskmedel torkar då ut gjutjärnet från fettet och man måste då impregnera om dem igen. Så använd inte diskmedel.
Det är den halvsanning som flyter omkring iaf. Det stämmer, men är inte lika stort problem som man får det att låta som. Diska gärna med diskmedel, men typ en droppe eller så. Dränk den inte.
Det är nog farligare att laga något surt i pannan. Typ tomatsås (vilket alla vi svenska gör) eller vinbaserat. Detta löser upp patinan och förstör stekytan. Släpper också ut mycket högre mängder järn från pannan vilket kan ge en “mhe”-smak
Gällande disk så slänger jag pannan under vatten medan den fortfarande är varm. Har en borste som är fri från diskmedel och rör runt. Ren på 3 sekunder
Kan varit att du tillagat någon sur sås då tex Patinan blir förstörd å nästa gång du steker så är den inte lika bra längre.
Att däremot teflon någonsin blev tillåtet att användas i matlagning är ju ett under. Fyfan va mycket gifter de släpper ut som går direkt in i kroppen!
SJälv kör jag på gjutjärn, rostfritt stål och non stick
Non-stick-pannan använder jag nästan uteslutande till ägg.
Gällande gjutjärn så anser jag att många gör det mer komplicerat än vad det behöver vara. Efter några år med min begagnade gjutjärnspanna fastnar i princip ingenting på den längre, och jag har aldrig upplevt att smaker “sitter kvar”. Du diskar väl den efteråt?
JO, du kan visst använda diskmedel i din gjutjärnspanna.
Källardörrens guide till en bra gjutjärnspanna:
Börja med att värma upp pannan på medelhög värme innan du lägger i mat, gärna 10 minuter (varför detta är viktigt förstår du snart).
Stek din mat.
När du är klar, diska stekpannan med disksvamp och diskmedel.
Torka av och låt den stå på låg värme på spisen ett litet tag så den blir riktigt torr.
Droppa lite olja i stekpannan (jag brukar använda rapsolja).
Smörj in med hjälp av hushållspapper, du vill lämna så lite olja som möjligt kvar i pannan, så torka ordentligt.
Ställ in i skåpet.
Nästa gång du använder pannan och gör steg 1 i min guide kommer den insmorjda oljan brännas av lite och skapa ett tunt lager inbränning, efter flera hundra gångers upprepande kommer du ha en otroligt välfungerande gjutjärnspanna
Jag diskar med diskmedel, torkar av och kör sen en tsk olja i pannan som stryks ut med hushållspapper. Funkade för min mormor i 25+ år och har funkat för mig lika länge. Så jag kör på det.
Som sagt, en halvssanning att man inte ska använda diskmedel
Sålänge de fungerar som man vill å ä nöjd med det så. Blir ganska allmänt när man skriver såhär. Tror återoljningen är nyckeln här.
Tjejen använder en av våra grytor till att baka bröd i. De blir ju fruktansvärt gott bröd. Men YIKES vad de torkar ut pannan! Man kan nästa se den tappa färg och gråa upp mellan brödbaken! Nu har vi 2. En för mat å en för bröd!
Sen steker och wokar jag i mina pannor, kokar gör jag i kastruller.
Men kör man inte med lätt insmörjning efter varje disk, så blir det mer jobb med stekning, diskning och underhåll. Men även helt sönderrostade pannor går att restaurera. Har gjort det flera gånger.
Tröttnade rejält på teflon efter att ha lagt tusentals kronor under åren bara för att inse att efter något år är dom paj oavsett kvalitet. Nu kör jag allt i kolstål, lite invänjning först men sen mer än nöjd. Även min mycket skeptiska sambo ska tilläggas.
Är ju det bästa när man hittar något extremt “sönder”rostad gjutjärnspanna på någon loppis för en 20a.
Släng dem i ett bad med vatten och kaustiksoda över natten. Skölj av i varmt vatten och smörj in på en gång (annars rostar de direkt), så blir de som nya och man 10-50dubblar värdet över natten.
Står inte ut med något annat än teflonpanna själv. Drar ibland fram gjutgärnet när jag vill känna mig proffsig och ska steka en bit kött. Men jag tror egentligen resultatet är det samma eller sämre, samt att jag ibland känner av en smak av järn som inte alltid passar. Speciellt när man har tomat i maten. Hört att man inte ska ha det, och då måste man ju ha en teflon ändå.
Aja. Gjutjärn känns som mekaniska tangentbord för matnördar istället för spelnördar för mig. Ingen vet egentligen varför de skulle vara bättre. Det bara är så. Det är känslan som räknas.
Funkar det?
Vi har en scanpan som har blivit helt kass det senaste och fattar inte varför. Kanske ska testa köra svinto innan vi slänger den i alla fall.