Laga mat i mikro eller riskkokare

Jag provlagade Jannes gryta enligt receptet fast till 6 portioner inte 60. Jag skippade ingefäran eftersom det smakar vidrigt enlig mig. Det smakade helt ok men lite för mycket vinägersmak, vi hade det till stekta kotletter. Jag hade det även med i matlåda dagen efter men det fick räcka, inte fler dagar.

1 gillning

Han sparar nog rejält på det. Ett helt års mat för 4-5000kr. Det är mindre än vad man själv handlar för per månad.

1 gillning

Way to go! Man vet ju inte förens det är testat:) Jag har funderat på att laga för att kolla om det är något för mig…men är lite lat och tycker om variation.

Helt klart ett sparhack för den det passar…

Kan tänka mig att @janbolmeson kan göra ett avsnitt kring att spara pengar genom att laga mat i mikron :thinking: :innocent: :joy:.

1 gillning
3 gillningar

Det verkar så oskyldigt. Man trodde att man bara tänkt köpa en bok om hur man lagar sin lunchlåda i micron.

Istället blir man sittande där i sin ensamhet med en vinpava på bordet och grottar ner sig i totalitarismens psykologi. För att slutligen inse att man måste lära sig andas på nytt med “Breath - The New Science of a Lost Art”.

:rofl:

5 gillningar

Eller i riskokaren?! :blush:

Älskar min miniriskokare, funkar till ägg, potatis, ris, risgrynsgröt och kanske massa annat. Vill hitta lite mer recept bara. :yum:

Vi använder riskokaren till Hot pot, ångkokta dumplings samt ångkokta grönsaker.

1 gillning

Åh! :heart_eyes:

Har ångat dumplings och grönsaker ovanpå riset, det är smidigt och gott!

Ska spana in de andra, tack för tips. :+1:

Haha, det finns ju roligare sätt att spara pengar på än att laga Jannes gryta. Storkok generellt behöver ju inte göras en gång om året, det räcker gott och väl varannan månad. Jag kommer lätt ner i 2-3000 kronor i matnota på det. Kul dock att det lyfts upp i mainstreammedia. Många lär behöva uppgradera sitt storkokande framöver.

Jag har en multikokare och använder den en hel del både som slowcooker, riskokare och en del andra ändamål. Det är helt klart en pryl som är användbar om man vill spara pengar i matsammanhang. I Sverige är det här en udda pryl medan den hör till basutrustningen i USA , Ryssland och en rad andra länder.

Felstavningen i rubriken är fantastisk i detta forum. Själv brukar jag kombinera riskkokaren med en makro! Och rensa bort alla klumpar i mjölet med en lång sikt.

10 gillningar

Jag har en Crockpot Express som nog är väldigt energibesparande och dessutom praktisk då man inte behöver passa den som man måste när man lagar till något på spisen eller i ugnen. Det går att koka ris i den också men erfarenhetsmässigt är jag glad över att jag även har en separat riskokare för lagar man till något i Crockpoten så vill man kanske ha ris till och då kan man köra detta parallellt. Annars måste man tömma Crockpoten och diska den innan man kör ris och det blir alldeles för opraktiskt. Möjligen då om man skulle köpa till ett extra kokkärl till den men nu har jag ju redan en vanlig riskokare.

Lite samma med potatis, det går att koka det Crockpoten med men vill man tajma middagen (jag gillar att tajma både på börsen och maten :grinning:) så kan det vara mer praktiskt att koka potatis på vanligt sätt vid sidan av.

1 gillning

I väntan på att nanon har kommit ut som produkt, och senare, pikon.

Skillnaden mellan en multikokare och en vanlig crockpot är att multikokaren har många fler program och möjligheter. Slowcooker är bara en funktion bland många olika. Att ha en separat riskokare vore förstås en möjlighet om man nu vill det. Just det här att kunna sätta på mat innan man går till jobbet och sedan ha middagen klar är fint. Att koka olika typer av gryn, ris etc. och få dem perfekt kokta utan att behöva hålla ordning på det är smidigt. Den säger till när den är klar. Vi har även använt multikokaren till att det göra äppelmos men den har många fler program så det finns mycket att upptäcka. Själva modellen vi har heter Redmond och den är på ryska. Vi har två olika kärl till den. Är det ena smutsigt så går det ändå att laga mera mat.

Har iofs inte en vanlig Crockpot utan en Crockpot Express, alltså med tryckkokarfunktion man kan välja. Det kortar ner koktiden rejält men ger snarlikt resultat som med slowcook. Har du det på din Redmond också?

Men likafullt är det praktiskt att ha en separat riskokare för att tajma riset med maten.

Jag hann tänka att du syftade till att det i högsta grad faktiskt handlade om mikroekonomi tills jag noterade riskkokaren.

1 gillning

Den modell vi har är utan tryckkokarfunktion men den har rejält många program.