Bygga sommarstuga på skogsfastighet

Jag har relativt nyligen tagit över en skogsfastighet värderad till ca 4,3 MSEk där lånen uppgår till ca 400 000 SEK. Det årliga överskottet ftåb verksamheten uppgår till ca 100 000 SEK per år. Det befintliga lånet ligger hos Landshypotek och möjligheten att räntefördela är låg pga fastigheten ägts av slääkten i många generationer (lågt ingångsvärde).

Nu planerar jag att låna ca 2 MSEk för att bygga ett fritidshus på fastigheten och är tacksam för tips på bästa upplägg för detta. Hag har funderat på följande alternativ:

Alt 1) Utöka lånet på fastigheten och dra av räntekostnaderna mot intäkterna från verksamheten.

Fråga 1: Kan jag då ta upp fritidshuset (som jag även planerar att hyra ut) som tillgång i verksamheten för att därmed kunna ökakapitalöverskott/räntefördelning?

Ftåga 2: får jag dra av räntekostnaderna mot inyäkterna för verksamheten

Alt 2) Stycka av en tomt för sommarstugan och belåna den nya fastigheten inkl fritidshus.Fördelen är att jag troligen får lägre ränta än för skogsfastigheten, med nackdelen att jag får dubbel fastighetsskatt. Jag tappar även möjligheten att dra av räntekostnader mot intäkterna på fastighete.

Tacksam för era tips på vsd som är bästa upplägget för detta.

Jag tror att du bör gå på alternativ 2 för att undvika problem med skatteverket.

Kontakta Ludvig & Co (gamla LRF konsult) för rådgivning.

Alt 2 känns spontant som bästa . Då kan du hyra ut stugan privat. Första 50000 kr är skattefria.