Byggt nytt hus - Bolåneränta

Hej!
Jag och min fästmö har under senaste året byggt hus (kataloghus) på landet! Äntligen är det nu dags för inflytt. :slight_smile:

Under byggtiden har vi haft byggnadskreditiv med 2,63 % ränta. Nu är det dags att lägga om till bolån och känns svårt med tanke på allt som hänt sista halvåret.

Tips på hur vi bör tänka? Rörligt? Bundet? Mix? Amortera extra?

Lån - cirka 4 250 000 kr.
Fastighetsvärdering cirka 6 miljoner.

Vi har bägge fasta jobb med bra lön (cirka 45000 kr brutto vardera). Förhoppningsvis barn inom snar framtid.

Tack på förhand!
/Alexander

Grattis till nytt hus, hoppas det blir precis lika bra som ni tänkt er! :slight_smile:

Ingen kan ju sia om vilken räntebindningstid som kommer vara mest fördelaktigt kommande åren men historiskt har rörligt varit billigast om jag förstått det rätt. Inte säkert att så är fallet under vissa givna perioder dock. Vi band på 3 år på drygt 1% ränta för ett år sen och sannolikt blir det billigare för oss under den här perioden kontra 3 månaders.

Själv tycker jag det är värt lite extra att få den förutsägbarhet som en bunden ränta eller elpris innebär. Med nytt hus kommer det sannolikt finnas saker att lägga pengar på- trädgård, garage/förråd, inredning, utemöbler etc så det kan vara skönt att veta vad boendekostnaden är iaf.

Sen ett tips med eftertryck att inte dela upp lånet på olika bindningstider. Bättre ha allt på samma tid och kunna ta kontakt med flera olika banker när lånets bindningstid börjar närma sig. Det är bra att kunna jämföra deras erbjudanden! Har du ett delat lån har du minimalt med förhandlingsutrymme på den del vars bindningstid gått ut, du sitter ändå fast hos den banken oavsett om de bara ger dig listräntan.

Gör även arbetet att ta offert från fler banker i det här läget. Jämför vad ni blir erbjudna med bankernas snitträntor (ej listräntan). Min bedömning är att ni borde nå dessa eller tillochmed få en lägre ränta än så (baserat på relativt högt lånebelopp men ändå bra belåningsgrad och bra inkomster).

Har huset energiklass A eller B så finns möjlighet till ytterligare -0,10% lägre ränta genom så kallat grönt bolån.

Sen tråkigheter men se över livförsäkring och dylikt. Familjeskydd och efterlevandeskydd via ITP tycker jag är prisvärt. Handelsbanken erbjuder även en slags försäkring som löser ena partens lån på huset vid ev bortgång.

Lycka till och njut av huset nu! :slight_smile:

2 gillningar