Jag tycker “lekhink” är ett klockrent namn. Det är en hink som medvetet är liten för att man ska känna sig fri att leka och ta risker utan att riskera hela sitt kapital. Givetvis kan man själv använda något annat om man inte tycker att det rimmar väl med ens egen tanke med hinken!
För mig tycker jag lekhinken är otroligt viktig för att på förhand ha allokerat ett specifikt utrymme i portföljen som inte är så stort att det påverkar den totala portföljen för mycket.
Det kan finnas andra motiv bakom en investering än att långsiktigt få bäst statistisk avkastning. T ex:
Du vill stötta en bekants start-up, för att du tror på personen eller för att du tycker att det är viktigare att stötta denne än att maximera avkastningen.
Du tycker det känns bra i magen att äga ett specifikt företag som du gillar. Inte för att du tror på bättre utveckling än marknaden.
Du vill lära dig hur man handlar med ett visst instrument.
Du vill söka spänning. Precis som att köpa en lott du vet har negativt väntevärde men som kan göra dig rik snabbt om du har turen med dig. Spänningen i sig kan vara värt mer än en lite högre förväntad avkastning.
O.s.v…
Allt detta får nog klassas som att man leker med pengarna men på ett ansvarsfullt sätt.
Sen om man inte vill ha den och inte känner behov av något annat än att månadsspara i en fondrobot så är den ju högst valfri.
Eller om man i sin lekhink t ex väljer att endast köpa fysiskt guld och diverse kryptovalutor för att man tror mer på systemets undergång än på börsen så kan man ju kalla den prepper-hinken.
Nej inte att man säkert kommer att, men att man har förväntningar om det. Förhoppningshinken kunde vara ett annan.
Från annan tråd: Du är irriterande konsekvent i Din indexövertygelse. Kanske någon gång tom lite frän. Jag vill ändå tacka Dig speciellt. Du har som ingen annan tvingat mig att tänka efter vad jag gör och varför och på vilken grund. Du har tom fått mig att plugga mer teori, och givit mig hemläxa - Sodini. Tack!
[quote=“Tale, post:16, topic:10976, full:true”]
Ett alternativ vore att börja använda konceptet Tre-hinkars-princip istället. För seriöst sparande. Mycket enklare och kanske också mer ändamålsenligt - det finns ju många av oss som inte gillar idén med lekhinken överhuvudtaget. [/quote]
Lekhinken är väl tänkt att vara 0 % - 10 % av totala portföljen. Så gillar du inte idén så använder du den inte bara.
Beroende på hur du väljer att se på den är det ju fritt fram att döpa den till vad du vill!
Hinkar kom ju från tanken att man fyller på en först, sedan när den är full spiller den över i nästa o.s.v. Den visuella bilden funkar sämre för portföljer.