Undersökning: ska vi döpa om Lekhinken till något annat?

Med tanke på tråden: Lekhinken version 2023 | Provprat om att hedra lek, hobby- eller spekulationshinken v3.0

Om vi ska döpa Lekhinken, vad är ett bättre namn?

• Lekhinken är bra, låt oss behålla det
  • Hobbyhinken
  • Lärohinken
  • Högriskrinken
  • Spekulationshinken
  • Frivilligahinken
  • Något annat, jag skriver en kommentar…

0 röster

Passiva hinken borde väl egentligen heta högriskhinken.

5 gillningar

Turbohinken.

3 gillningar

Mitt lekhinks-ISK heter “STONKS :rocket::full_moon_with_face:” men det kanske blir obegripligt för nya och boomers :sunglasses:

Edit: den andra emojin är en måne men det är inte så tydligt i forumets emojis…

10 gillningar

Ja, jag tycker det också egentligen. Jag har tänkt:

• Lågriskhinken (f.d. bufferthinken)
  • Mellanriskhinken
  • Högriskhinken (= f.d. passiva hinken)
  • Spekulationshinken

Men jag är öppen att byta.

22 gillningar

Haha. Älskar det. :slight_smile:

1 gillning

Högriskrinken? Gissar att det ska stå Högriskhinken! :see_no_evil:

Även om glida runt på förrädisk is kan vara en passande liknelse? :yum:

4 gillningar

Högriskhunken?

9 gillningar

Självklart att man inte ens skulle lyckas med denna poll… :joy::man_facepalming:

5 gillningar

Varför pratar vi bara om hinkar när det finns skålar, badkar och simbassänger också?

3 gillningar

Jag skulle vilja slå ett slag för mitt två år gamla inlägg i debatten :wink:

TL;DR
Varför inte:

Risk: Låg Mellan Hög Extrem
Namn på hink eller låda Lågriskhinken Mellanriskhinken Högriskhinken Extremriskhinken
Modellportfölj Lågriskportföljen Mellanriskportföljen Högriskportföljen Extremriskportföljen (?)
Alternativ allokering Bankkonto Lysa 60/40 Lysa 90/10 eller 100/0 Onoterat, P2P-lån, solceller, och annat tokigt :wink:

:partying_face: :tada:

11 gillningar

Tycker denna indelning är bra och begriplig. Om du vill skoja till det kan du kalla det Extremisthinken.

3 gillningar

Det här röstar jag på! Jag har hos Avanza namngett min lekhink till Spännande spekulationer.

Har aldrig här på forumet sett en poll bli rätt vid första försöket. Nice try! :sweat_smile:

I detta led föreslår jag namnet HögKRIShinken för när det går riktigt åt pipsvängen med alla spekulationer. :cold_face:

1 gillning

Högrisken? Låter som något på Liseberg, eller för er på Sveriges baksida Gröna Lund.

1 gillning

Trisslotten? Dock risk för varumärkesintrång.

Jag skulle vilja kalla den strategihinken.
För mig har det alltid skavt att alternativet till indexfond i RT är enskilda bolag som man väljer ut på godtycklig grund. Och slutsatsen att det är näst intill omöjligt att slå index. Det leder bara till uppgivenhet och olust att försöka lära sig.

Jag menar att det är möjligt och värt att eftersträva. Man lär sig massor genom att försöka.
Men för att göra det återrkommande över tid krävs en repeterbar strategi med kriterier för vilka bolag som ska ingå. I denna hinken kan man testa sina strategier. Den kommer säkert gå dåligt i början. För vissa alltid. Men några kommer hitta sitt sätt att slå index. Och denna hinken är till för att se om man kan bli en av dem.

Blir den för stor i jämförelse med övriga kan man ju vikta om. På så vis fyller den på övriga konton när det går bra utan att ta på dem när det går dåligt.

Vad är det du brukar kalla detta @janbolmeson? Cykelställsdiskussion?

Aha, det finns en wikipedia-entry!

Jag tänker att det är bättre att inte ändra etablerade namn.

14 gillningar

vaskhinken :smile:

6 gillningar

I love it! :sweat_smile:

2 gillningar

Tycker det är två ”hinkar”. I en engelsk/internationell tappning skulle de kunna heta:

• Teach (i lärofasen)
  • Execute (i överavkastningsfasen)

Kan ju vara bra att testa med lite större belopp någon/några ggr även i Teach-fasen. Detta för att lära sig hur man psykologisk reagerar med mer riskfyllda bets som kan svida lite om de går åt fanders.

I övrigt så tycker jag att lärofasen bör syfta till att elaborera om det är lönt att lägga ngn energi på att försöka överavkasta. Annars kan man ju lika gärna bara fortsätta med indexfonder e dyl.

Edit: för att nyansera. Teach övergår eventuellt till Execute om individen själv bedömer att det finns möjligheter att överavkasta. :facepunch:t2:

1 gillning