Jag skulle vilja kalla den strategihinken.
För mig har det alltid skavt att alternativet till indexfond i RT är enskilda bolag som man väljer ut på godtycklig grund. Och slutsatsen att det är näst intill omöjligt att slå index. Det leder bara till uppgivenhet och olust att försöka lära sig.
Jag menar att det är möjligt och värt att eftersträva. Man lär sig massor genom att försöka.
Men för att göra det återrkommande över tid krävs en repeterbar strategi med kriterier för vilka bolag som ska ingå. I denna hinken kan man testa sina strategier. Den kommer säkert gå dåligt i början. För vissa alltid. Men några kommer hitta sitt sätt att slå index. Och denna hinken är till för att se om man kan bli en av dem.
Blir den för stor i jämförelse med övriga kan man ju vikta om. På så vis fyller den på övriga konton när det går bra utan att ta på dem när det går dåligt.
Tycker det är två ”hinkar”. I en engelsk/internationell tappning skulle de kunna heta:
Teach (i lärofasen)
Execute (i överavkastningsfasen)
Kan ju vara bra att testa med lite större belopp någon/några ggr även i Teach-fasen. Detta för att lära sig hur man psykologisk reagerar med mer riskfyllda bets som kan svida lite om de går åt fanders.
I övrigt så tycker jag att lärofasen bör syfta till att elaborera om det är lönt att lägga ngn energi på att försöka överavkasta. Annars kan man ju lika gärna bara fortsätta med indexfonder e dyl.
Edit: för att nyansera. Teach övergår eventuellt till Execute om individen själv bedömer att det finns möjligheter att överavkasta.