Tänker jag rätt med sätt att tänka?

Hej
Ny på detta forum, precis ordnat upp min ekonomi efter ett arv på ca 2milj. Är 50 år har sjukpension. Köpt ett hus för 700k kontant betalat alla skulder utom ett litet CSN lån.

Tänker mig sparande efter fyrahinkar princip

Min buffert är 100k hälften på bankkonto och hälften på LYSA sparkonto.

Mellanrisk ska jag tänka att boendet 700k har fyllt denna hink? Har ett målspar 25/75 lysa ca 50k till resa etc, 1-3 års horisont Eller nåt annat förslag?

Passiv hink. Pension 100% aktier Lysa
Barnbarn 100% aktier Lysa

Ska ja sätta resten i den passiva också för o få kapitalet o växa på sikt? 90/10 eller 100/0 Lysa

Har ca 25k på Opti 7 och ca 20k på Savr, 10k på sigmastock också på mellanrisk, även lite krediter på savelend. Ca 6k.

Ska jag skippa dessa och sätta allt i passiv hink ex lysa 100?

Glömde har en bil värd 50k också,men det är väl som en dålig aktie bara sjunker i värde…?

Ni får gärna ge mig förslag på hur jag ska tänka, har bara ca 16000 ut nu. Månadskostnader fasta runt 4500 plus mat o bränsle. Var ska mitt fokus på månadsspar ligga? Vilken hink bör prioriteras? Kom gärna med synpunkter, är tråden på fel ställe så flytta den isf.

Tack för ett kanon bra forum

4 gillningar

Hej, hoppas att det går bra med dig!

Alltså, du är på sjukpension och pensionen är din huvudsakliga inkomst? Och du önskar att få lite passiv inkomst ur investeringar? Är detta ditt läge / syfte, har jag fattat rätt?

I så fall skulle jag inte köra nån hinkstrategi utan skulle placera allt i en balanserad portfölj, nåt från 40/60 till 60/40.

Kontanter (vanligt konto & sparkonto med insättningsgaranti) för 1-2 års konsumption, resten i en portfölj. Inga hinkar, inga spekulationer behövs. Gör det enkelt för dig.

4 gillningar

Så du menar en hink med bankkonto, en hink med huset och en hink med 60/40??

Hej

Tack för svar, jo jag vill ha lite passiv inkomst av investeringar. Men vill även få kapitalet att växa över tid.

Varför sätta allt i en mellanrisk? 40/60 eller 60/40 som du föreslog.

1-2 års konsumtion räknar du in allt i det? Fasta utgifter och nöjen även oförutsedda utgifter? Menar du bankkonto och sparkonto med ränta och insättningsgarantin

Har läst här i forumet om att låna upp till 50% på huset för att investera och få nån form av hävstångsefftekt, vad är din syn på det?

Guld,krypto etc, för att jämna ut risk är det nåt att fundera på?
Vore kul att få andras åsikter om det.
Nån idé att amortera bort Csn lånet? Betalar 1500 per kvartal nu.

Ha det gott! Ska läsa vidare i forumet många intressanta trådar.

2 gillningar

Mitt hus är ingen hink eller i en hink, det är boende. :wink:

För att ditt humankapital är begränsat, endast på grund av din ålder.

60/40 är troligen rimligt, bufferten kan ingå eller inte. Jag skulle titta på din 60/40 på följande viset:

• 10% sparkonto / korta räntor med bra kvalitet
  • 30% räntefonder
  • 60% aktiefonder

Eller 10% sparkonto och 90% 70/30 fondrobot / blandfond.

1-2 års konsumption vid sidan om du har en stor klumpsumma för att investera, det var lite oklart för mig iaf finns sådan i detta fall. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hävstång och spekulativa investeringar skulle jag glömma i alla fall.

2 gillningar

Jo det finns en klumpsumma på ca 1.3milj utöver det jag skrev i första inlägget. Har sålt en bostadsrätt.

Men jag vill nog spekulera lite för att se och lära. Nån föreslog typ 10% av kapital till lek/spekulation?

Tycker det är roligt och lärorikt.

Har du lust att utveckla det med humankapital kontra min ålder?

Tack för dina förslag,åsikter i beaktning mkt att tänka på.

1 gillning

Låter som att du är mer i stay rich eller kapitalbevarande fasen

Det låter som att du går runt helt OK på pension och kanske t.o.m. får över lite

CSN lånet är nog mer en emotionell grej. Kan kännas bra att betala av. Ekonomiskt sett vet jag inte. Inte koll på vad räntan förväntas bli. Om den rakar iväg uppåt så kan du ju betala av det då.

Huset som en del av hinkprincipen tycker jag mest är om man har som plan eller kan tänka sig att sälja av och leva upp pengarna mot att sätta sig i hyresrätt / service boende. Om inte, så behöver man ju inte att med den. Inte en del av förväntat kapital.

För att hålla det enkelt så hade jag nog gjort så här, antagande att jag förstått det ovan korrekt

1. Sparkonto med ränta som buffert för att täcka oförutsedda utgifter, pengar för guldkant tex resor etc. Pengar du förväntar dig behöva inom 3 år

2. Resten i 50/50 portfölj. Om du har en rejäl buffert så tycker jag räntedelen i portföljen kan hållas till enbart längre räntor (inga korträntor eller sparkonto). Typ så som LYSA ser ut. Härifrån kan du även tex ta pengar för ev renovering av huset för portföljen har en balanserad risk. Typ ”vet inte när jag behöver pengarna” portfölj

3. Om du tycker det är kul med investeringar så kan du ju ta en liten del av kapitalet. Tex 5-10% av portföljen ovan och hålla på med. En del (som jag) behöver få utlopp för att testa olika investeringar för att det samtidigt gör att jag inte håller på och stör den viktiga portföljen

Så hade jag nog tänkt :slight_smile:

PS såg ditt inlägg ovan precis. Så hobby hink kan ju vara ett alternativ som jag skrev.

2 gillningar

Yep, tack. Så skulle jag köra enligt mitt och @JFB ’s förslag. Cash för ett par år + en diversifierad, balanserad portfölj. :slightly_smiling_face:

(Jag är dock en tråkig finne och tycker att man behöver ingen spelulationshink, man kan ha andra dyra hobbies ifall det finns tid och pengar. :joy:)

2 gillningar

Med tanke på att du har en stor klumpsumma och är sjukpensionerad så finns det inga skäl för att ta stor risk. Du ska troligen också börja spendera pengarna typ idag, eller som @JFB säger du är i en stay-rich fas. Det kommer också att vara svårt för dig att återhämta portföljen om aktiemarknaden rasar.

Är man 30år och har ett bra jobb så kan man ta mycket aktierisk och det spelar ingen roll att kurserna slår för att en kan köpa hela tiden och har tiotals år för att kumulera ens sparande.

Makes sense?

2 gillningar

Tack för att du utvecklade det! då förstår jag idéen med att sänka risken till en mer balanserad portfölj för att bevara värdet.

Men personligen vill jag nog använda 5-10% till att spekulera för att jag tycker det är roligt. Och riskerar inte att rota i viktigare portfölj.

Tack för era svar bilden klarnar lite :smiley:

2 gillningar

Alla hobbies kostar pengar så det är väl ok om man inte lyckas med hobby hinken :grinning::+1:

2 gillningar

Fair enough. Men man behöver ingen hink för det. Man kan titta på sin portfölj också på detta vis:

40% räntor

• 10% korta räntor
  • 25% långa räntor
  • 5% high yield räntor

60% aktier och högrisktillgångar

• 50% aktieindexfonder
  • 5% aktiva fonder
  • 5% andra risktillgångar (aktier, derivat, krypto etc)

Detta med huset i en hink är det galnaste jag hört nån gång… :house::arrow_right::bucket: :thinking::exploding_head:

1 gillning

Haha! Huset i hink är inte min idé drt är sånt jag bland annat har läst här…Bundet kapital.

Varför tycker du det är galet?

Tack för dina förslag på fördelning. Ska ta med det i mina funderingar.

1 gillning

Jo, jag vet, det var inget mot dig eller nån annan. Tycker bara att hela detta med huset i en investeringshink är total fel.

Som sagt huset är boende, ingen investering. Boendet är först och främst den största levnadskostnaden man har i sitt liv, ingen investering i sig. Husets värde kan absolut stiga eller sjunka, men under de 20 åren som man betalar av sin bostadslån använder man massor och massor av pengar bara för att ta hand om huset (reparationer, underhåll osv.). Amorteringen (“att betala för sig själv”) är bara en liten del av hela grejen. Får man lite pengar från sitt hus nån dag, jättefint, men det är inte alls säkra eller lätta pengar.

4 gillningar

Tror vi diskuterat det tidigare :slight_smile:

Min syn på det förklarade jag i en annan tråd, se nedan. Jag menar på att man måste skilja på kapital och driftskostnader. Ett boende består av båda. Samtidigt är ett ägt boende oftast billigare än att hyra. Man kan vända på det och säga att ett ISK också består av kapital men också kostnader i form av skatt men det ska vi ju ha med. Jag tänker lite som att 4 hinkarna är som en balansräkning (kapital/skulder) för ett företag och företag har ju också en resultaträkning (intäkter/kostnader).

Jag kan liksom inte riktigt blunda för att det faktiskt finns kapital i boendet till relativt låg risk. Jag tycker det är viktigt att ha med det kapitalet i totalbilden så man inte tror sig vara fattigare än man är. Det går ju faktiskt att frigöra kapitalet i boendet om man vid lite högre ålder vill eller behöver flytta till något bekvämare hyresboende. Risken är annars att man inte unnar sig saker tidigare i livet.

Undantagen för mig, där man inte bör ta med kapitalet bundet i bostaden, är om man (1) absolut aldrig kan tänka sig att flytta för att frigöra kapitalet och/eller (2) lämnar bostaden till efterlevande (om man har sådana). I de fallen är kapitalet bundet för all framtid i mitt liv och då är det ju meningslöst att ta med det, för det är ju inget kapital jag kan tänka mig att leva upp.

Såklart måste man skilja på vad av ens hink-kapital är bundet vs. tillgängligt. Att sälja boendet är ju inget man gör förrän den dagen man vill flytta till något bekvämare och samtidigt frigöra kapital.

Tidigare inlägg nedan. Boendet kommer in en bit ner i mitt svar…

1 gillning

Och är förmodligen oeniga om detta och fyra hinkarnas vara/icke-vara. Länge leve den lilla skillnaden. :smiley:

Gillar och uppskattar dig mycket i alla fall, min svenske bloggkompis! Det ser ut som att vi är eniga om många mycket viktigare grejer, anyway!

Ha det så bra!

1 gillning

Japp! Det är bra med olika perspektiv.

Precis! Man kan inte vara eniga i allt :slight_smile:
Uppskattar dig med :+1:

2 gillningar