Undersökning: ska vi döpa om Lekhinken till något annat?

Hinkar är finskvänligt :+1:

2 gillningar

Det där med högrisk känns överdrivet, är det inte för att du är extremt riskavers? Man får ju inte känslan direkt att de som följer RT är högriskinvesterare. Utanför RT är denna klassning svår att förstå. Det här känns mer rimligt:

• Bufferthinken
  • Lågriskhinken
  • Mellanriskhinken (= f.d. passiva hinken)
  • Högriskhinken

Din rekommendation är då max 10% i högrisk. Det känns väl ändå rätt rimligt och resten är av lägre risk.

Jag antar att du vill locka fler till din blogg och ditt forum? Du har idag en inbiten skara med företrädesvis indexsparare. De lär inte svika dig om du byter namn. Men för de som kommer utifrån och vet något om aktier och fonder så känns “högriskhinken” för passivt sparande på 10+ års sikt helt fel.

4 gillningar

Jag tänker att om man kommer på att ett namn är missvisande och triggar kontraproduktivt beteende är det dumt att behålla det bara för att det varit med länge.

Om det är just att den används för lek som förlorar pengar istället för lärande som ger kunskap som gör att folk är missnöjda med den är det ju ett väldigt dåligt namn.

1 gillning

Så länge du säger HudViksvall minst en gång per podavsnitt så fyller du min kvot av roliga språkfenomen :smile::smile::smile:

5 gillningar

Är det inte bättre att skrota hinkarna helt och hållet?

1 gillning

All investering är väl spekulation? Så att kalla en särskild hink för spekulationshink känns konstigt för mig.
För övrigt kommer jag att höra av mig om 5 år till alla er som nu pratar om att skrota lekhinken, och påminna er om att ni inte är så risktåliga som ni trodde. :slight_smile:
Vi som fortfarande vill ha en lekhink passar på att fylla på den nu.

1 gillning

Benämningen ”Lekhinken” är egentligen ett problematiskt begrepp. Kanske därför ordet med jämna mellanrum leder till intensiv diskussion. Varför då då? Min teori:
Dels har alla sin egen bild av den delen av sitt kapital. Vissa kanske köper en viss aktie för känslan av att äga en del av just det företaget medan andra arbetar efter en noga uttänkt strategi för att prova en princip för investering. Syftet med den och synen på den skiljer sig alltså mycket åt.
Detta kombineras med ordet ”lek”. En del av oss ”leker” säkert och är helt OK med att andra betraktar det man gör som ”lek”. Andra tycker säkert att de de gör är mycket mer ”seriöst” än ”lek”. Det påverkas också av vår syn på ordet ”lek”. Vad är det? Något som bara barn gör? Har lek med lärande att göra? Är det bara tramsigt när vuxna ”leker”.

Som cykelställsfråga tror jag vi sluppit lite meningslös debatt om lekhinken kunnat få ett annat, ännu mer neutralt namn. Något som kan fungera utan att förarga i någon av situationerna ovan. Önskar jag hade ett förslag :wink:

1 gillning

Här måste man då definiera risk. Du har en uppfattning och frågar vi Eric Strand så det något helt annat. :wink:

Har kört på en variant där tiden får bli avgörande

• Kort (horisont)
  • Mellan (horisont)
  • Lång (horisont)
  • Spekulation
4 gillningar

Så vad är tiden i fallet Spekulation?

…och tittar man på SRRI-risk som anges på en sjugradig skala i fondfaktabladen vilket utgår från fondens volatilitet (standardavvikelsen i förhållande till rullande veckoavkastning) får man ett alternativ. I det perspektivet talar vi verkligen om högriskhinken med 90-100 procent aktier i hinken.

1 gillning

Tiden för spekulation är inte spikad. Men i mitt fall rör det sig om ganska korta horisonter, typiskt 2-18 månader.

A, B, C och D-hinkarna
Alla nöjda😉

”Man kan inte skämta om en synål utan att någon enögd jä-el blir kränkt” :sunglasses:

2 gillningar

Tänkte precis föreslå 1, 2, 3 och 4

2 gillningar

Absolut inte. Det vore ju fullständig katastrof. :rofl:

1 gillning

Lite mer seriöst: Extrahinken

Alltså en valfri hink som man fyller med vad man vill och det går inte att utifrån namnet gissa innehåll, syfte eller metod.

5 gillningar

Extraallthinken - för de som vill ha mer än det vanliga :wink:

3 gillningar

Den här då @janbolmeson, om man tänker om lite och inte hakar upp sig på risknivåer, lek etc. Jag har utgått från vad huvudsyftet har beskrivits vara med hinkarna och namnen är självförklarande.

• Bufferthinken
  • Värdebevarande hinken
  • Långsam tillväxt-hinken, alternativt bara Tillväxthinken (= f.d. passiva hinken)
  • Fria hinken (för de som vill), alternativt Valfria hinken

Visa lite ledarskap nu, man kan inte rösta om allt…

7 gillningar

Det här känns som ett minimalt problem. Det ju fritt att döpa hinkarna till vad man vill.

Själv har jag döpt dom till:
-Buffert
-Bra-att-ha (närmsta åren)
-Pension (riktigt långsiktigt behov)

Lekhinken avslutade jag för flera år sedan.

1 gillning

Tycker Hobby Hinken passar bäst. Definition av hobby på Wiki

Med hobby avses i synnerhet sådant man gör på fritiden där sysselsättningen har privat eller trivial natur, inte är ansvarskrävande, och inte bringar några särskilda extrainkomster

Precis vad det handlar om. Lär inte ge högre avkastning är passiva hinken :joy:. Man gör det för att lära sig något annat eller förkovra sig på något.

Vän av ordning. Högriskhinken är väl den andra 90/10 hinken eller? :thinking:

5 gillningar