Känslomässiga experimentationshinken. Tyvärr är det namnet lite för långt…
Dum-i-hela-huvudet-men-kan-ändå-inte-låta-bli-hinken, det ligger bra i munnen. 
I ärlighetens namn tycker jag lekhink är ett bra namn när man pratar om den. Sedan kan det vara högrisk, lågrisk, dårrisk (#imperiet) eller bara ventil för att inte köpa postkodlotter och annat larv.
Funkar fint oxå tycker jag
. Sedan funderar jag på att det är högst individuellt hur man benämner just denna hink, detta med bäring på individens syfte? Om det är för allmänt lärande, lärande för att elaborera om det eventuellt går att överavkasta på något vis med sin privata ekonomi? Lärande för att kunna jobba professionellt med det i en senare fas av livet? Eller något annat skäl.
Lurigt.
Ja absolut kan vi individuellt kalla det vad vi vill såklart
men om man tänker att vi ska ha en gemensam terminologi så vi lättare förstår varandra så är definitioner bra tänker jag.
Speciellt om @janbolmeson måste kunna vara tydlig i sin kommunikation i avsnitt så vi förstår exakt vad han menar och var ämnet hör hemma … ”detta är för hobby hinken” typ … så är definitionen nödvändig så det inte blir missförstånd.
Typ att inte nya hetaste krypton hamnar i buffert hinken 
Got it
!
Om målet är tydlig kommunikation kan jag tycka att ‘lekhink’ har ett stort försprång jämfört med alla andra förslag. Det är ju ett väl etablerat begrepp här på RT och har använts frekvent både i podden och på forumet under lång tid. Om namnet ska bytas måste det vara ett rejält mycket bättre namn för att väga upp den tappade kontinuiteten.
Lägg krypton i endera, så ramlar den snabbt ur botten iom särskrivningen. ![]()
’Sandbox’ är ju ett vedertaget begrepp för testmiljö (i mjukvaruvärlden); en plats där man kan utvärdera nya saker på ett säkert sätt, utan att påverka huvudspåret. Vilket översätts till sandlåda.
Så, ’sandlådehinken’ Måste väl vara det mest överingenjörade förslaget!? 
Röstar därmed på ’Lekhinken’.
Aktiva hinken!
Jag fattar att konceptet med hinkar är uppskattat av många, men varför inte prata om fyra alternativa sätt av spara pengar istället så man slipper hela momentet med att tolka vad namnen på hinkarna betyder? Sparkonto med ränta, Indexfonder på ISK, Amortering av lån, Övrigt.
För att man kan sortera in mer än så i respektive hink kanske?
Gamblinghinken.
För den som precis hittat till RT och är nybörjare på ekonomi/investeringar tycker jag tillexempel att bufferthinken är ett bra namn, det är tydligt vad man ska ha pengarna till. Samma med passiva hinken, en tydlig instruktion om vad tanken med hinken är, “rör ej”.
Kanske skulle då Hobbyhinken, enligt förlaget ovan vara en bra instruktion för vad tanken med den hinken är, frivilligt, något du gör för att det är kul.
Kanske skulle då mellanriskhinken behöva ett namn i liknande stil.
Jag tänker att namnen på hinkarna är viktigast när man är ny/ointresserad.
Sen när man väl fattat riskspridning och principen bakom, ja då kan man ju kalla det strategihinken. Men om det kommer en nybörjare som ska ta tag i sin ekonomi och hör det namnet, tillsammans med bufferthinken så tror jag det kan skapa lite förvirring.
Min poäng är egentligen att namnen på hinkarna ska anpassade för nybörjare. För att minimera förvirring.
SEO optimera namnen efter nya målgrupper som du vill nå ut till.
Behöver bara finnas ett alternativ.

Det är svårt hitta på bra namn som sitter. Kärt barn har många namn sägs det. Skall det ens vara en hink vid det här laget? Månraketen kanske är ett bättre namn
![]()
.
För övrigt anser jag att en halv special är det godaste man kan beställa från en korvmojje.
Haha, vilket problem vill du @janbolmeson lösa? ![]()
Personligen så gillar jag verkligen frågeställningen då vilka ord vi använder verkligen kan ha stor betydelse. Utan att ifrågasätta huruvida metoden är rätt eller fel till problemet så får jag några tankar när jag läser tråden är:
- Varför “hink”? För att du blev inspirerad av “3-bucket strategy”? För att den grafiska bilden där vattnet rinner mellan hinkarna är pedagogisk? Finns det ett bättre ord som sänker tröskeln för målgruppen som gör metoden med fyra hinkar lättare att förstå?
- Om du värderar att de som redan är insatta ska känna igen sig, inte behöva “lära om”, så är sannolikt “Lekhinken” det som bör vara rätt fortsatt framåt.
- Värderar du nyanlända till bloggen och att nå ut till fler, så kan det finnas en annan benämning som är mer lättbegriplig?
Om vi inte skulle hitta på något eget, vad finns sedan tidigare som fler kan känna igen?
Personligen har jag försökt förenkla det för min egen del enligt nedan:
-
Sparande
Ekonomisk aktivitet i syfte att bevara kapital utan förväntan om tillväxt/avkastning till mycket låg risk.
Ex. buffert i form av kontanter på ett sparkonto. -
Investering
Ekonomisk aktivitet baserad på SANNOLIKHET med förväntan om skälig/rimlig avkastning på kapital i relation till risk.
Ex. Globala indexfonder. -
Spekulation
Ekonomisk aktivitet baserad på MÖJLIGHET med förväntan om överdimensionerad avkastning på kapital till överdimensionerad risk.
Ex. förhoppningsaktier.
Det jag gillar rent pedagogiskt är att “Sparande” är på “Sparkonto” och “Investeringar” är på “Investeringssparkonto”.
Måste alla spekulera? Absolut inte. För det problem jag vill lösa så passar den metoden dock väldigt bra.
Mitt mål med att investera är således att få marknadens avkastning, medan målet med att spekulera blir att slå marknaden - vilket ofta sker pga tur. Förenklat:
“Investerar för beta och spekulerar för alfa.”
Rent praktiskt så är det så det ser ut för mig på Avanza också, tre kategorier benämnda “Sparande”, “Investeringar” och “Spekulationer”. Det påminner mig om vad som är vad och att ta tillräckligt mycket risk.
Berätta gärna om ni tycker jag har fel i något.
Jag gillar det @Jonathan.S! Det är logiskt och fungerar bra för själva sparandet. 
Vet att det som dyker upp från tid till annan är ju en önskan om ett helhetsperspektiv med t.ex. boende.
Absolut! Och mitt sätt är verkligen inte rätt för alla eller ens kanske någon förutom mig själv i slutändan. Som du vet så är ju en brist med metoder att de passar inte till alla situationer och förutsättningar. Svårt att göra alla nöjda. Vad vill du prioritera?
För att bolla tillbaka - vad är fördelarna kontra nackdelarna med att boendet osv i hinkarna kontra att kunna bedöma boende etc separat för att därefter sammanställa risk mm tillsammans med portföljerna?
Om man fortsätter på ämnet risk, bedöms de på samma sätt eller skiljer det sig något? Kan man tillämpa samma metod för att bedöma den i dessa? Och hur beräknar man sedan totalen?
Spännande tankar som jag tror kan vägleda om man tillåter dem 
För mig blir det väl trubbigt med i princip en enda hink för alla investering (förutom spekulation då som ändå inte alla “ska” ha).
Tycker Mellan Risk och Högrisk gör att man inom strukturen har viss differentiering för olika risk, ett tänk som alla bör ha i min mening. Om man inte behöver det i unga år så behöver man det åtminstone vid 55+. Även för unga tänker jag att MR hink kan vara nyttig, de som vill vänja sig vid börsens svängningar. Därför ser jag gärna att strukturen har åtminstone 2 hinkar för investeringar så man inte helt missar konceptet risk vs. spar horisont.
Boendet, eller rättare sagt övervärdet man har i boendet (tex värde på Booli - Bolån), tycker jag är viktigt att ha med för att just se helheten. Hur mycket av totala kapitalet är mellan respektive högrisk? Ska man öka/minska det ena eller det andra för en bättre balans?
Likaså är min åsikt (och så vi jobbar) att vi har med samtliga pensioner inkl. inkomstpensionen som då typiskt, likt boendet, hamnar i MR hinken. Andra pensioner hamnar i MR respektive Högrisk beroende på investerings horisont.
Så tänker jag/vi ![]()