Vad jag har förstått så är det nytt koncept på gång för Fyra-hinkar-principen, vore det inte på sin plats att ”Lekhinken” får ett nytt namn?
Tycker namnet antyder att det vore någon sorts barnlek att köpa enstaka aktier, aktiva fonder eller krypto eller vad det än må vara. Även om det i många fall kan vara spekulation att det ska gå bättre än index, så känns det ändå inte som ett värdigt namn på något där jag ska investera mina pengar som jag slitit för? Vad tycker ni andra? Har ni något förslag på bättre namn?
Jag tycker det är ett utmärkt namn, just p.g.a. om du inte vill leka med dina pengar så ska du inte få för dig att ha en lekhink. Då är det de tre andra som gäller.
Spekulationshinken kan ju vara ett alternativ. Men jag tycker, som Nightowl, att det finns en poäng i att kalla den för just lekhinken… Den är till för dopaminfrisättning.
Jag tycker det är lite fint att undvika tekniska termer och lägga på en mänsklig touch. De andra hinkarna har dötrista namn. Kan du komma på något lättsamt som speglar hur du ser på hinken?
Har själv gett mina konton namn som jag tycker passar mig.
Jag håller med Nightowl jag med, i konceptet som bygger på de tre grundhinkarna så tycker jag lekhinken är ett utmärkt namn, sen kan man säkert ha olika idéer om vart man har huvudfokuset någonstans och det är ju då också fritt att välja sitt eget namn på sin hink. Men kopplat till denna grundstrategi tycker jag lekhinken passar bra. Hopp o lek och gör vad du vill i den för att tillfredsställa dopaminet så som Carl-Fredrik skrev.
Hade jag velat ”leka” och ha kul med mina pengar hade köpt en snöskoter! Aktier köper jag för att äga länge och få en bra avkastning, som visserligen är kul i sig, men jag tror Peter Lynch hade gråtit blod om han fick se vad Jan döpt denna hinken till
Var det denna texten du skrev om:
Lek är en social aktivitet som utförs för nöjes skull, eller som social eller intellektuell träning. Denna aktivitet förknippas mest med barn (lekkamrat), men även många vuxna leker.
Helt ärligt, det jag köper i den så kallade Lekhinken tycker jag inte passar in på beskrivningen ovan. Jag gör det av en enda anledning, och det är för att tjäna flis, inte för det goda nöjets skull!
Min tolkning av principen är att alla andra tillgångsslag förutom bred aktieindexfond, räntepapper/sparkonto, bostad eller guld hör till ”Lekhinken”.
Så antingen har jag misstolkat principen och och att man som du säger även kan ha andra tillgångsslag i passiva hinken, eller så har lekhinken ett missvisande namn. Därom tvista de lärde…
Min tolkning att tillämpa 4-hinkars principen på den strategi som brukar förespråkas här på bloggen är ju att endast använda de tillgångsslagen ja. Jag ser ingen motsättning. Vill du ha något annat så följer du inte den strategin som brukar förespråkas här.
Min tolkning av 4-hinkar-principen är att ge ett mentalt ramverk som är lätt att förhålla sig till. Sen ändrar man på det som det passar en själv. Målet är att kunna resonera om din ekonomi och ta risker som du klarar att hantera. Alltsammans är ju bara en fantasi ändå så vem bryr sig om du har någon bitcoin i din passiva hink eller om du lägger till en “bli rik snabbare”-hink?
Ett alternativ vore att börja använda konceptet Tre-hinkars-princip istället. För seriöst sparande. Mycket enklare och kanske också mer ändamålsenligt - det finns ju många av oss som inte gillar idén med lekhinken överhuvudtaget.
Om man vill kan man förstås att ha en liten lek-, spekulations- eller förhoppningshink vid sidan av. Adrenalin- eller dopaminhink skulle också låta häftigt. Men de riktiga investerare använder nog Cipramil och ordet experthink. ”Aktivhink” skulle kanske ändå bäst beskriva vad som krävs.
Det som däremot jag hade lite svårt med i början var ordet hink, men nu har jag börjat acceptera det. Låt de stora herrarna ha sina lyxportföljer. Vi vanligt folk kan gott och väl bevara våra värdepapper i billiga aluminium- eller plasthinkar, av varierande storlek. Det är ju ändå innehållet som är det viktiga.
Jag tycker Lekhinken är ett utmärkt namn. Forskningen är tydlig, det är svårt att slå index över tid och därför bör investeringar i enskilda aktier placeras där. Sedan kan man förstås de senaste åren haft tur och köpt t.ex. Sinch, Tesla, Embracer, Bitcoin etc vid rätt tillfälle och tjänat rejält med pengar.
Däremot är det väl upp till var och en att avgöra vad man placerar i den passiva hinken. Jag har exempelvis Coeli Global Select och den har jag placerat i passiva hinken (inte lekhinken) och det tror jag går emot vår översteprästs läror. På samma sätt kan man väl placera enstaka aktier där som man planerar att äga under en längre tid, exempelvis Investor eller liknande. Men jag tycker att i båda fallen frangår man RikaTillsammans-rekommendationerna.
Tycker jag beskriver sämre. Eftersom det ger intrycket av att man kommer överprestera index signifikant.
Lekhinken är väldigt bra just för att de symboliserar dopaminfrisättning.