Byta aktivt förvaltad svensk småbolagsfond mot en en passiv småbolagsindexfond?

Hej! Kollade igenom mammas portfölj och såg att hon hade Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige A med 1,25årlig avgift. Min fråga är om det verkligen är värt den höga avgiften eller om det i ett långsiktigt sparande skulle vara klokare med Plus Småbolag Sverige Index? Förvisso inte en aktiv fond men som forumet förmodligen känner till är det debiterbart om aktiv förvaltning ens är bättre avkastnings mässigt…

Så min fråga:
Borde man byta ut den dyra aktivt förvaltade småbolagsfonden mot en mer passiv Småbolags indexfond?
Mvh

1 gillning

Statistiskt borde det ge ett bättre resultat över tid. Men jag skulle egentligen lyfta frågan en nivå, så att man inte gör fel sak på rätt sätt. Normalt sett brukar jag ju prioritera den stora fonden PLUS Allabolag Sverige om man vill investera i Sverige. Den innehåller dessutom Småbolags-fonden enligt korrekt andel.

1 gillning

Ja, om hon vill ha en överexponering mot just svenska småbolag så hade jag hellre valt Plus Småbolag eller Plus mikrobolag :slight_smile:

Om man vill betta på aktiv förvaltning i detta fall så är ju AMF Aktiefond Småbolag billig. Annars förstås plus småbolagsfond. AMF Småbolag kostar lika mycket i avgift som PLUS Småbolagsfond (0,43%).

Okej så istället för en vanlig svensk indexfond och en småbolagsfond skulle enbart denna vara ett alternativ? Om man tänker just den svenska exponeringen i portföljen.

Plus allabolag Sverige index skulle kunna ersätta alla andra sverigefonder eftersom den täcker typ hela börsen marknadsviktat.

1 gillning