Byta boende för att gå FIRE?

Hej forumet!

Vi har i princip tagit beslutet att sälja vårt hus och flytta till en mindre brf inom 1-2 år beroende på hur marknaden utvecklas.
Syftet är att realisera kapitalet för att bli FI och ev även RE.

Planen är att gå från stort hus till normalstor trea. Barnet, 10 år, får eget rum och vi kan välja att bo så inte restider till skola och aktiviteter försämras.

Finns det någon här som gjort den här resan i samma ekonomiska syfte och därmed ”bytt ner sig”? Det känns som vi gör det 10-15 år tidigare än vad som är brukligt.

Hur togs det emot av barnen? Blev det plötsligt för mycket tid över när man är van vid att alltid ha små projekt/underhåll och dessutom inte behöva jobba? Var gör man av alla hobbyprylar? Vad finns det för lessons learned från er som gjort det?

5 gillningar

Planerar också nåt liknande om 5-10 år. Kallar det nog hellre att downsiza än att “byta ner sig”. :slightly_smiling_face:

Varför väljer ni inte att gå hela vägen till hyresrätt?

1 gillning

Byta ner sig kan ju ha en negativ klang men valde det för jag kan inte stava på engelska… :joy:

Enkelt, det finns inga hyresrätter där jag vill bo! Jag har aldrig bott i hyresrätt men tror inte heller att den standard jag vill ha finns, i vart fall inte till en rimlig hyra.

1 gillning

Jag har märkt att under de senaste åren när räntan stigit och det plötsligt har blivit ”dyrare” att låna pengar är det väldigt mycket vanligare att familjer vill sälja sina dyrare br-radhus och villor för att köpa en lgh i ett billigare område och 1/2 sina boendekostnader. Man tycker inte att det är värt att lägga för stor andel av inkomsten på boende. Nu minskar detta igen när räntan sjunkit igen.

Utifrån din erfarenhet så hamnar jag kanske rätt i tid om nåt år då utbudet på villor sjunker och det är färre villaägare som vill/behöver downsiza?

Så kan det vara, upplever dock att priserna på villor är stabila i ”min” stad Uppsala, medan priser på br har tappat mer. Jag tror man ska flytta om man ”vill” och inte försöka time så mycket. Nästa år, kanske vi har ett nytt krig, och ingen vill göra en större investering och flytta till ”villa”.

1 gillning

Jag har gjort resan men gjorde den i samband med att sista barnet flyttade hemifrån. Det är riktigt skönt att sortera bort hyllvärmarna, ta med sig det man behöver och få mindre att underhålla. Man vinner otroligt i både tid och pengar. Jag som alltid bott i hus saknar dock egen utemiljö på sommaren. Man ska också vara mentalt förberedd på att det är kollektivt boende med allt vad det innebär. Finns mindre radhus med äganderätt i er stad så tror jag man får bättre ekonomi på den vs bostadsrättsalternativet med månadsavgift. Så är det iaf där jag bor. Det var skönt att sätta in mellanskillnaden på ISK:n.
Lycka till!

2 gillningar