Byta bransch i början av karriären

I början (ca 5 år in) av karriären och vill byta jobb och bransch. Hur sjutton gör man?

Tog examen i ett brett samhällsvetenskapligt ämne för ca 5 år sedan. Landade in på ett temporärt jobb I en icke relaterad bransch. Har hos samma arbetsgivare bytt roller några gånger och gått från 24 till 36k i lön samt fått fast anställning. Har nu en tjänst med mycket ansvar, projektkoordinering, arbetsfördelning osv. Upplever mig underbetald för vad jag gör vilket är en bidragande faktor till varför jag vill byta jobb. (Har försökt förhandla upp lönen men får blankt nej).

Andra orsaker till att jag vill byta jobb och bransch är för att jag inte motiveras av denna bransch och vill jobba med något jag upplever om meningsfullt.

Mitt problem är att jag inte får komma på intervju någonstans. Söker jobb i olika andra branscher och olika roller men får inte napp. Jag vet att många andra upplever samma sak just och speciellt akademiker.

Eftersom jag pluggat i fem år redan så är jag inte sugen på att plugga mer. Kan tänka mig plugga på halvfart för att kombinera med jobb dock.

Finns det tips på hur man kan gå tillväga i min situation? Jag är driven och tar på mig extra arbetsuppgifter som jag upplever bidrar till min egen utveckling. Något speciellt sätt man kan framställa sig själv i sitt cv/personligt brev? Hur har ni andra som bytt jobb och bransch utan att ha ett halvt arbetsliv i bagaget gått tillväga?

1 gillning

AI kan ge bra råd, länka till tjänsten du söker och bifoga ditt CV, fråga vad som saknas i ditt CV för att få tjänsten. Skriv “sakligt” och “objektivt” annars får du ryggdunk till svar.

Jag har varit i samma situation och den mest givna lösningen är att identifiera branscher där det fins brist på kompetens. I sådana branscher tittar man bredare och då blir det genast mycket enklare. I branscher som är präglade av stor konkurrens är det normala att “erfarenhet från branschen” är allt annat överskuggande. Erfarenhet från fel bransch leder till att man sorteras bort.

En annan variant är att tänka på frågan som en tvåstegsraket. Där handlar det om att skilja mellan bransch och roll. Detta är ofta ett bra sätt att ta sig in i de branscher som är mer konkurrensutsatta och som annars är “effektivt stängda”. Detta förutsätter en bättre kunskap om olika roller inom branschen och vad de sysslar med. Då kan du först skaffa dig erfarenhet kopplad till rollen och därefter lättare komma in när du har sysslat med exakt rätt saker.

Ja, en lön på 30.000 är inte längre vidare välbetalt.

Ingen med högskoleutbildning bör acceptera mindre än 40.000.

Det kommer säkert virvlas här i forumet om att 35.000 visst är en bra lön, men det var länge sedan det var sant….

Jag skulle verkligen söka annan sektor

1 gillning

Vad är det för sektor du har tänkt byta till? Det kanske kan hjälpa andra att ge input på hur du kan stärka din profil…

Det kan vara en bra idé att inte fladdra runt för mycket åt alla håll. Du behöver antagligen bli mer relevant för just det jobbet och den branschen du söker. Eftersom vi inte vet några detaljer är det svårt att tipsa om hur du ska kunna göra dig mer relevant, men det kan ju vara allt från specifika kurser till vissa typer av arbetserfarenheter. Viktigt är att förstå vad de värdesätter, försök att kontakta någon som jobbar med samma sak för att lära dig mer om vad de värderar.

En kompis säger att ingen svarar när hon skickar ansökan. Vi kollade på cv:t och det var riktigt dåligt skrivet. Alla överdriver i sitt cv. Översälj dig själv och dina erfarenheter. Finns väl cv skola i typ facket? Annars bara använda AI

Vill byta till kommunal eller statlig sektor. Är i privat sektor nu.

En väg in är såklart att gå från botten och upp. Börja på typ kundtjänst och fortsätta därifrån men det är verkligen inte lockande..

Spontant skulle jag säga att om du letar efter högre lön (eftersom du tycker att du är underbetald) så tror jag att det är fel riktning att gå från privat sektor till offentlig sektor. Utbudet av arbetsgivare är inom de flesta områden större inom privat sektor än offentlig sektor. Detta märks särskilt inom regionerna där den lokala regionen både är kraftigt lönestyrande och dessutom har stort fokus på att hålla nere lönenivåerna.
Men det är min personliga syn…

1 gillning

En nyexad akademiker skulle inte ens ha 36k i månadslön i statlig tjänst.

Det är relativt svårt pga att det är så mycket internrekryteringar i det offentliga. Min erfarenhet är att man gärna vill ha någon som haft exakt samma typ av jobb. Tex handläggare som är ett vanligt jobb. Då kan man hellre vilja ha någon som varit just handläggare förut än någon med en mer spännande profil. Försök därför beskriva din erfarenhet med de ord som de använder i annonsen.

Offentlig sektor är ingen bransch i vanlig mening. Det är i någon mening flera olika branscher och man behöver förstå den delsektor man vill söka sig till. Den mest “generalistiska” är kommuner. Skillnaderna mellan olika kommuner är betydligt större än man kan föreställa sig, i flera olika bemärkelser. Det finns kommunala arbetsplatser som är riktigt bra och de finns de som suger hårt.

Den beskrivning du har ger intrycket av att du har en relativ generell profil och skulle kunna söka många jobb i kommuner. Det finns ofta roller som projektledare och liknande.

Även inom kommuner finns olika delområden med mjuka och hårda områden som den viktigaste uppdelningen. Jag tror du behöver titta på vad din nuvarande bransch/arbetsgivare har för profil och försöka identifiera liknande delsektorer i kommuner. Jag menar inte att själva rollen skulle påverkas av detta men om du är van vid att jobba med ingenjörer så är det bra att titta efter kommunala sammanhang där du också kommer att jobba med den gruppen.

Att plugga behöver inte vara fel men det är något du bör göra i första hand utifrån reella behov. Inom vissa områden kan det vara bra att plugga. Du bör då främst plugga något som gör dig bättre på rollen i mer konkret mening, inte saker som ser bra ut men är av oklart värde. Just det där med bred utbildning är i någon mening ofta meningslöst i praktiken.