Byta dyr fond mot billig

Hej, jag månadssparade länge i en fond som egentligen inte är så bra, med en avgift på hela 1,35 procent. Jag har bytt månadssparande nu till en fond med lägre avgift (på ISK) men jag funderar på vad jag ska göra med innehavet i den dyrare fonden (på AF). En AI räknade ut att om jag har aktuellt värde 832 000 och anskaffningsvärde 278 000 så skulle det ta 26 år innan besparingen av ett byte till en fond med en avgift på 0,4% motsvarar skatten på försäljningen av den dyra fonden. Det känns inte så attraktivt, men stämmer det och är det relevant? Tror att forumet är smartare än AI:n och jag :slight_smile:

Har du fonden på ett ISK-konto eller är det på ett AF-konto?
Är det på ett ISK-konto så kan du såklart omedelbart byta iom schablonbeskattning på ISK och inte vinstskatt. I praktiken samma om du har det på ett KF-konto.

Om det är på ett AF-konto så är det beskattning på avkastningen som gäller. Du ligger ju tyvärr då i ingenmansland då det är 30% på vinsten, och inte schablonbeskattning som gäller.

Om du månadssparar på ett AF-konto så tycker jag du ska sluta med det och börja månadsspara på ett ISK istället. Idagsläget rejält fördelaktigare att spara på ett ISK-konto.

Dyra fonden som frågan gäller ligger på AF, aktuellt månadssparande på ISK. (Ska se om jag kan uppdatera inlägget med det.)

Det kanske kan stämma om alternativet är att aldrig någonsin sälja fonderna. Men troligen vill du förr eller senare ha ut pengarna, och då måste du i alla fall betala skatt inte bara på ökningen fram till i dag, utan också på den ökning som skett från idag till den tidpunkt då du säljer.

2 gillningar

Är ditt svar alltså att det är bäst att ta ”skattesmällen” så snabbt som möjligt?

Ja och räkna ut hur mycket skatt du behöver betala nästa år till Skatteverket. Det är 30% på vinsten om du inte har några förluster att kvitta vinsten mot.

Förslagsvis sätter du in skattepengarna på en nischbank med insättningsgaranti.

1 gillning

På kvarskatt över 30 000 kronor beräknas kostnadsränta på den del som överstiger 30 000 kronor, redan från 13 februari 2025. Så var det i år så skulle tro att det är omkring samma datum nästa år.

Så se till att betala in till Skatteverket i februari 2026 för att slippa kostnadsränta.

1 gillning