Byta från AF till ISK?

Hej forumet!

Min familj har sparat till mig på ett AF-konto på Swedbank. Värdet idag är ca 400 000SEK, med en vinst på ca 180 000kr. I depån finns ca 22% räntor och en del fonder, vissa med höga avgifter på ca 1,5%. Dessutom tänker jag eventuellt köpa bostad om ca 5 år.

Jag har grubblat ett tag nu på om det är smartast att ha kvar pengarna på AF-kontot fram tills dess att jag vill köpa min bostad, eller om jag borde sälja av depån, betala vinstskatt och sedan sätta in resten på ett ISK-konto, tex Lysa.

Hur skulle ni ha resonerat?

Jan har tagit fram en räknehjälp för se vad som är bäst.
Behålla depå eller byta till ISK-kalkylator (rikatillsammans.se)
Spontant verkar det som att du tjänar på att byta till ISK. Men bygger på antaganden om avkastning och räntan (som styr skatten på ISK).

Sedan är frågan hur du vill fördela mellan fonder och räntor. Om du tänker använda pengarna om fem år är kanske 50-60% räntor bättre för den delen.

I forumet finns några med tankar om att räntefonder inte ger så hög avkastning och det finns en risk att de går ner vid en räntehöjning. Det man kan göra istället för räntefonder är att sätta in pengarna på ett sparkonto med insättningsgaranti och ränta. Det finns många aktörer som erbjuder över 0.5% i dagsläget.

Fonderna bör du förmodligen byta ut oavsett vilket kontoskal (AF eller ISK) de ligger i.

Så fort du byter fonderna (även inom AF kontot) kommer vinsskatten triggas till nästa deklaration.

Så beroende på tidshorisont o.s.v. kan det vara vettigt att i alla fall sälja av aktiedelen och lägga i ISK på billigare fonder.

Lägg undan pengar för skatten på fasträntekonto.

Det kan också vara så att din tidshorisont (till lägenhetsköp) är såpass kort att du nog inte borde ha speciellt mycket aktier alls.

2 gillningar

Innan maj då va? Om man binder på ett år. Så man hinner få tillbaka dom innan det ska betalas tillbaka.

Jag vet faktiskt inte om skatten måste betalas redan i februari. Kolla nogrannt med skatteverket så du inte hamnar i en dålig sits.

Beror på hur mycket kvarskatt man ska betala. Utan att dubbelkolla så har jag för mig att det som överstiger 30.000 ska betalas i mitten av februari för att inte drabbas av ränta.

Fick detta svaret från Skatteverket

Hej,

Om skattebeloppet som du ska betala ligger under 30 000 kr kan du avvakta till den 3 maj 2022, eftersom ingen kostnadsränta tas ut innan. Det är endast om beloppet är 30 000 kr eller högre som behöver bokföras på ditt skattekonto senast den 12 februari 2022 om du vill undvika beräkning av kostnadsränta.

1 gillning

Så du kommer skatta ca 54000:- (30% av 180k)
Lägg de pengarna på ett rörligt sparkonto då och inte fasträntekonto. Om du inte har andra pengar du kan betala skatten med förstås :upside_down_face:

Tack så jättemycket för allt engagemang och alla bra tips!