Byta elstammar i hus - vilka erfarenheter finns?

Rent generellt så ska man inte vara beroende av moln. Punkt. Man vill aldrig någonsin skicka något till molnet om man inte själv väljer att göra det.

Således så ska man satsa på saker som är “open source” och kan kommunicera med din egen server. Från din egen server, så väljer du om du vill kunna sköta saker via internet eller inte.

Man ska aldrig någonsin sätta sin tillit till ett enskilt företag, för vad som sker med det företaget har du inte någon som helst aning om. Alla saker ska fungera lokalt, utan något som helst moln. Om det fungerar lokalt, så kan du själv skicka det vidare till det moln som du själv vill.

1 gillning

Det finns sen >20 år vanliga fysiska brytare med klassik batterie som trådlös styr mottagaren som även ser ut som en brytare - och alla kan fortfarande styras för sig.
Egentligen gjordes de ifall man vid ombyggnation behöver brytaren på annan plats och man vill/kan inte lägga om kablarna.

Jag har aldrig sett det i Sverige, men nere i Tyskland har de funnits länge.

Jag har dragit om samtliga kablar i min villa, men enda som blev ‘smart’ var utebelysningen (Plejd med astrour). Jag är inte hrlnöjd med det för jag förlorar flexibilitet egentligen och saknar möjligheten attkunna ‘överstyra’ för flera dagar med klassiska brytaren.