Byte av fond, hur funkar det i praktiken

Hej, hittade bara en gammal tråd om detta.
Men bytte några fonder på Swedbank igår, och idag verkar börsen gå upp.

“Förlorar” jag en dag här eller hur länge “äger jag” fonden jag bytte från. . .och när äger jag den nya? tappar man en dag hur man än gör eller är det kursen på båda “den sekunden dom byter” man får?
Blir inte helt klok på detta med bryttider när man byter fonder.

Väldigt förenklat när det gäller svenska fonder:

Din faktiska säljorder skickas (oftast) runt 13:00 idag, beroende på fond. Då säljer du i blindo och får NAV-kursen beroende på hur börsen går resten av dagen fram tills cirka kl 16-18. Det varierar från fond till fond men brukar ligga däromkring svensk tid.

Sedan när du får ut pengarna, vilket också beror på fond, så skickas en fondorder med en annan bryttid där du köper i blindo inför att NAV sätts på eftermiddag/kväll.

Det stämmer att du måste missa åtminstone en börsdag när du byter mellan fonder. Ibland mer om fonden tar lång tid att likvidera innehavet. Men det framgår i fondens handelinfo.

1 gillning

Jag håller på att flytta med just nu. För att optimera köper jag kontant samma dag som jag säljer, bara en del av innehavet åt gången, köper alltid 2,5% mer än vad Avanza visar mig för hur mycket jag preliminärt säljer. Sen när pengarna har trillat in kommer nästa omgång osv. … Samt att jag håller koll vad summorna blir så att det stämmer grovt i slutet. Inte perfekt men kanske lite närmare idealet :grin: