Byte till billigare fonder hos SEB utan ökad risk

Hej!

TL;DR: En äldre vän har blivit påprackad dyra fonder hos SEB. Jag vill hjälpa han till ett sparande med mindre avgifter utan att ändra bank, eller risknivån nämnvärt.

Hans portfölj i dagsläget

• SEB Active 20 A, avgift 1.11%, 680 000kr
  • SEB Active 30 A, avgift 1.30%, 80 000kr
  • SEB Sverigefond småbolag, avgift 1.53%, 25 000kr
  • SEB Sweden Equity C, avgift 1.34%, 25 000kr

Utifrån innehållet i fonderna ovan har jag räknat fram att han har ca 200 000 till 250 000kr i aktier, och resterande i räntepapper.

Mitt förslag, där jag utgått från det som diskuterats här, är att byta till något i stil med

• Länsförsäkringar Global Index, avgift 0.22%, 200 000kr
  • SEB Sverige Indexnära, avgift 0.26%, 50 000kr
  • Övriga (785 000kr) som kontanter på ett sparkonto med bra ränta. (Om det var jag så hade jag inte haft så här mycket kontanter. Men vill som sagt undvika att ändra på risknivån nämnvärt)

Har läst en del diskussioner här, och här kring räntefonder men när man i dagsläget kan få 3.65% på ett sparkonto så känns det lite överkurs.

Tänker jag rimligt kring hela det här? Är intresserad av hur ni skulle resonera.

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Ja det gör du! Billig och bra portfölj med endast de två fonder du föreslagit. Sparkonto duger absolut för att sänka risken. Bara att köra :+1:

2 gillningar

Jag håller med @MattiasA90 om upplägget med fonder med låga avgifter. :+1:

Fördelningen blir ungefär 25 % aktier och 75 % sparkonto. Enda funderingen jag har, som du själv är inne på, är om det eventuellt är något låg andel aktier. Det beror så klart på vännens ålder, syfte och sparhorisont med sparandet. Risken med hög andel aktier är att pengarna kan tappa oönskat mycket i värde om börsen går dåligt. Risken med för låg andel aktier är att pengarna på sikt tappar i köpkraft gentemot inflationen.

Allt ska ju i slutändan också kännas tryggt för din vän och anpassas efter din väns totala risktolerans.

1 gillning