Bytte till AP7 Såfa men det har gått sämre än mina Handelsbanken-fonder

Men Ap7 är ju redan en globalfond med stor andel Usa? Med hävstång dessutom.

Tycker det är lite trist med 67% räntedel :wink:

Går ju som sagt kringgå genom att välja AP7-aktiefond istället :slight_smile: Kombinera den tillsammans med AP7-räntefond så kan man själv bestämma fördelning.

1 gillning

Ja, det gäller för Ap7 Aktiefond, och för den som är yngre än 55 år innehåller AP7 Såfa 100% Ap7 Aktiefond. Men med stigande ålder innehåller AP7 Såfa allt mer räntor, för att från 75 års ålder ha fördelningen 33% aktier/67% räntor. Som jag uppfattar ts önskar hon högre risk.

3 gillningar

Hej,
När jag tittar på det du skrivit så har du lagt upp det som ett inlägg i forumet och inte som ett privat meddelande till Jan eller som ett mail. Jag kan inte se att någon lagt ut ditt “mail” i forumet.
Eller syftar du på ett annat meddelande som lagts ut och inte tråden vi är i nu?

3 gillningar

Detta är ju exskt det jag menar! Eftersom Handelsbankensfonden rasade så rejält år 2022 var ju Jans tips bättre.

Jag har personligen inte AP7 Såfa. (Har sedan start skänkt min PPM till frugan, varför jag kunde chansa lite på det belopp söm blev kvar.)

Det är väl hel meningslöst att jämföra med 2021 och bakåt. Räkna istället ut vad avkastningen hade blivit om du hade behållit Handelsbankens fonder 2022 och jämför detta med utvecklingen av AP Såfa 2022.

2 gillningar

AP7 Aktiefond har gått i snitt +13,7% de senaste 5 åren enligt Pensionsmyndighetens sida.
Det var inte många av Handelsbankens fonder som slog det.

3 gillningar