https://www.youtube.com/live/NPmVaVCCfSU?si=hDpU9Ii9YbID-t1O
Ifall man vill se, livesändning från vita huset.
https://www.youtube.com/live/NPmVaVCCfSU?si=hDpU9Ii9YbID-t1O
Ifall man vill se, livesändning från vita huset.
Trump skall snart tala med pressen, gissar att han inte är glad men kommer ett motdrag redan nu?
Ja det är intressant speciellt eftersom han tillsatt majoriteten. Modigt att gå emot honom som dessutom inte drar sig för att hota de som inte bara köper allt i Trumpiversum ![]()
Peak Trump kan ha passerat. Nu kommer nog det smärtsamma uppvaknandet att fantasierna inte håller ihop.
Mycket som gick honom emot idag. BNP också.
Iran kan få betala priset för nu ska väl ”fredspresidenten” skapa en avledning så hans misslyckanden inte dominerar medierna. Det är ju klassiskt Trump att bara öka insatsen.
Det går tills det brister. Nu ska jag ta en bira och fira ![]()
![]()
10% Globala tariffer🌏 utöver nuvarande tariffer.. dags igen då.
Trump ![]()
Så gick även tullarna till historien som ett pinsamt fiasko som hamnade på samma ställe som samtliga övriga förslag från samma person - i papperskorgen.
Mycket
kommande dagar.
Skynda dig
. Iran är bara en avledning innan han invaderar Gotland (en stor ö i närheten av Danmark och Ryssland) i tron om att det är Grönland…
Man får ändå ge Trump att han har förmågan att överraska. Tror ingen såg framför sig att direkt efter att HD deklarerat att tullarna är olagliga så skulle han införa nya globala tullar ![]()
Men får känslan av att han nu testar gränserna för detta igen.
Mest förvånande här är väl att han säger 10% o inte +50%
Allstå, jag tror att många underskattar honom. Om vi ska vara ärliga har väl tarifferna varit rätt så bra. De har dragit in sisådär 175 miljarder dollar hittills utan nämnvärd påverkan på inflationen eller ekonomin.
USA behöver skatteintäkter och tarifferna är ju som en liten moms, fast enbart på utländska varor. Det hela är ju rätt genialt så länge det inte blir handelskrig. Och det har ju hustlaren från Queens lyckats undvika hittills. Han har ju utmanövrerat resten av världens politiker som om han vore Kasparov mot ett gäng mellanstadieschackspelare.
Lite löjligt att aktierna går upp i dag dock. Knappast att han gett upp sin ide utan nu blir det ju mer kaos igen framöver.
Om man bara lyssnar på Fox News…
Konstitution, lagar och kontrakt har bara värde om någon kämpar för att upprätthålla dem.
Hittills har Trump vart mkt framgångsrik i att köra över allt vad lag och konstitution heter, få senatorer, domare etc har velat riskera sina karriärer för att skydda ddessa.Trots allt spelar det ingen roll vad HD dömer om ingen vågar verkställa.
Jag är uppriktigt rädd för att du faktiskt ska ha rätt ![]()
Jag fattar inte riktigt. Så de existerande tullarna slutar gälla direkt? När jag läser finansmedia så verkar det som det ska vara de existerande tullarna plus de nya 10%. Men de existerande tullarna gäller ju inte länge? ![]()
Marknaden verkar ju reagerat positivt på hans tal. Så antar alla länder bara nu har 10% tullar?
![]()
Trump tänker strunta i kongressen säger han nu, han behöver inte bry sig om sådana detaljer som att kongressen enligt någon lag måste godkänna vissa beslut - bättre att köra allt på exekutiv order.
Och sedan inför man en global tull som inte fanns förut så kan man strunta i HD också… ![]()
Svårt att ta det seriöst.
Så Amerikanska HD går emot honom och lösningen är att straffa resten av Världen?
(inlägg raderat av författaren)
Aldrig att jag trodde att republikanerna skulle införa och applådera nya skatter på amerikanska folket.
Någon har vaknat på fel sida. Vem är ”dom” som han vill och kan förstöra? Alla?
Ja, lustiga tider får man säga. Men jag tror de flesta på högersidan ser problemet med statsskulden även om man helst sparkar burken framför sig.
Är väldigt fiskalkonservativ själv men till och med jag inser att staten här måste få in mer skatt och då är väl tariffer på utländska varor ett av de bättre sätten kan jag tycka.
Hoppas Trumpen slutar snacka snart för övrigt. Börsen är upp just nu, men han har ju en förmåga att krascha börsen på fredageftermiddagar.