CheckWatt x Batteri för egenbrukning

Jag har installerat solpaneler med batteri och CheckWatt som balanstjänst. I offerten skulle ge cirka 650 kr per månad vilket kan stämma på den ersättning som jag har fått.
Däremot om jag skulle använda batteri för mig själv skulle egentligen dra ner cirka 4000 kWh längre energi på vårt hus som är energiklass B. Det skulle betyder en årlig elförbrukning på max 2500 kWh.
Förutom att jag skulle köpa mindre el, ladda batteri när är billigaste oftast billigare på nätter, samt använda batteri för att kappa el toppar och extra taxering effekt sam en mycket lägre avgift från Eon.
Förutom dess har vi två nya kaminer på 12 kW i varje våningsplan.

Undrar om det skulle vara lönsammare att känna. Ibland är elen så billig så att det är bättre skruva upp värmepump än att elda.

Något som har kunskap i den området och kan ge lite råd?

Jag har ett Huawei-batteri som jag har använt effektivt för att ladda med solel eller på natten beroende på vilken av sätten som tankar batteriet med billigast kWh. Gjorde detta via Home assistant (HA).

Använde sedan den lagrade energin för att använda till självförbrukning, eller ladda ur till elnätet, beroende på vad som gav mest pengar.

Med HA kunde jag även mäta exakt hur mycket batteriet sparade mig live. Stämde sedan av detta en gång i månaden. Under den mest lukrativa månaden november 2023 sparade jag 150 kr. Detta var alltså den -mest- lukrativa. Den sämsta månaden sparade jag 16 kr, detta var månaden innan jag skaffade Flower Hub (som är typ som checkwatt). De hade då en ersättning på 1 500 kr per månad för mitt batteri.

En månad med Flower hade givit mer klirr i kassan än de 14 månader jag höll på med att styra batteriet själv.

Nu är ersättningen ‘låg’ med Flower, för mig 500 kr / månad, men det är fortfarande ca 4x högre än den bästa månaden att styra den själv.

Jag hade fortsatt med Checkwatt om jag var du. :smile:

Tack för feedback!
Jag hade Checkwatt från maj till nu. Men nu ge checkwatt 5-10 kr per dag. Jag tycker att jag vill ändå testa köpa el på nätter och använda själv. Growatt har en inställning då kan du välja vad ska hända med batteri. Det som jag märker är att jag har haft en högre el konsumition när kopplade med checkwatt mycket möjligt på grund av den intensiv användning av batteri i 24 timmar ( charge/ discharge). När inte hade sol eller någonting på schemmat, batteri stängde av sig när elen i batteri tog slut ( egen användning).

Jag testa och ser vad som hände.

5-10 kr per dag är inget att hänga i julgranen direkt heller. Ser checkwatt ingen ljusning med ersättningen? Känns som detta har pågått sedan i maj.