Core Satellite-strategi

I USA verkar en vanlig fondstrategi var det som kallas Core Satellite. Det handlar om en kärna av billiga lågriskfonder (aktieindexfonder och räntefonder beroende på risknivå). Sedan satelliter med dyra högriskfonder med lite olika inriktning, som bransch, land eller alternativa.

Här beskriver Vanguard strategin:

Jag tycker denna är ganska charmig då jag kan kombinera det passiva med några aktiva kryddor. Har satt upp en testportfölj med en kärna på 80 % med hälften global aktieindex och hälften räntor. Sedan satelliter på 20 % i form av:

Avanza World Tech by TIN
Proethos
Nordea Asian Stars
AuAg Silver Bullet
Atlant Multi-Strategy

Får se hur det går. Någon annan som kör denna strategi?

Låter lite likt RTs högriskhink och lekhink?

Det är ett alternativ till 4-hinkar. Båda strategierna ska lösa detta med portföljkonstruktion och risknivå. Det som tilltalar mig med Core Satellite-strategin är att jag kan tillämpa den på en specifik del av mitt sparande. I mitt fall använder jag den för mitt långsiktiga målsparande.

Något populärt i Finland också, var några fondbolag rekommenderar denna strategi t.ex. genom att investera i en passiv 60/40 blandfond som kärna och ett par ”specialfonder” som satelliter.

Har pratat om denna strategi i slutet av följande inlägget just som ett enkelt alternativ för hinkstrategin:

Gillar approachen, helt ärligt.

1 gillning