Mitt namn är William Arnfeldt och jag går sista året på Malung-Sälens Gymnasieskola och har precis börjat på mitt gymnasiearbete.
I mitt gymnasiearbete skriver jag om hur corona har påverkad världens aktier, och jag skulle vilja ha eran inblick i hur aktierna har påverkats både negativt och positivt. Ifall det finns några företag som har påverkats positivt och ifall några bolag påverkats negativt, och hur det ser ut för dessa företag just nu samt hur framtiden ser ut för dessa företag.
Kul med aktieintresse vid så låg ålder! Du har en fin framtid framför dig.
5 års digitalisering hände på 5 veckor. Hela tekniksektorn har det därmed gått jättebra för.
Andra företag har det gått sämre för. H&M t.ex. är ner 20% i år, vilket är logiskt eftersom vi är färre ute i butikerna.
Dow Jones är är 0% i år. NASDAQ är upp 33% i år. Där är skillnaden mellan vanliga bolag och teknikbolag.
Ingen vet vad som händer i framtiden. Kom ihåg att aktiepriset inte styrs utav bolagets vinster, utan det styrs utav huruvida bolagets vinster är högre än förväntningarna. Och förväntningarna på teknikbolag är väldigt väldigt höga (t.ex. skyhöga PE-tal). Med det sagt, framtiden kommer inte vara mindre digitaliserad än vad den är idag. Jag kommer alltid ha mer “disruptive technology” i min portfölj än vad en indexfond har.
Ursäkta om du ville ha en annan typ av svar eller ett längre svar. Kommer säkert under helgen från mer kunnande
Utöver det bra svaret du har fått från Johan så vill jag påpeka att man inte ska blanda ihop aktier och bolag för mycket, speciellt inte i korta perspektiv.
Aktiens uppgift är att spegla bolagets framtid och dess framtida vinster, just under kriser så kan detta bli väldigt skevt då panik sprids och pengar flyr ur marknaden, även om det kanske egentligen inte påverkar bolaget i sig.
Så även om ett bolag kan vara ned 50% mitt i en kris så kan det vara så att inget egentligen har hänt i bolaget som är negativt, utan det handlar om rädsla.
Vissa har gått upp, vissa har gått ner. Vad det beror på eller hur det ser ut i framtiden är det ingen som vet utan det är enbart gissningar. Lycka till!
Under pandemin har både penning och finanspolitik varit stimulativ.
Låga räntor plus QE och höjda budgetunderskott har pumpat upp tillgångsvärden i aktier (och fastigheter).